دوره 11، شماره 1 - ( 1398 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 199-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher Tolou Del M S, Kamali Tabrizi S, Heydaripour O. Investigating the Educational Capabilities of Virtual Reality Technology Based on the Evaluation of Visual Perception Components. ihej 2019; 11 (1) :161-199
URL: http://ihej.ir/article-1-1248-fa.html
طاهرطلوع دل محمدصادق، کمالی تبریزی سینا، حیدری پور امید. بررسی قابلیت آموزشی فناوری واقعیت مجازی برمبنای ارزیابی مؤلفه‌های ادراک بصری دانشجویان. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :161-199

URL: http://ihej.ir/article-1-1248-fa.html


1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، sina_kamali@yahoo.com
چکیده:   (4612 مشاهده)
به علت گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص آموزش، بررسی ادراک مخاطب از طریق این فناوری و قابلیت‌های آموزشی آن ضرورت دارد. لذا، هدف این پژوهش بررسی قابلیت‌های آموزشی سیستم واقعیت مجازی از طریق مقایسه تطبیقی ادراک محیط به دو صورت مستقیم و با استفاده از فنّاوری واقعیت مجازی بر مبنای ارزیابی روابط غیرخطی مؤلفه‌های ادراک بصری در فرآیند ادراک می‌باشد. روش تحقیق در این مقاله به‌صورت تجربی-پیمایشی می‌باشد؛ به‌طوری‌که مخاطبان به دو صورت مستقیم و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی در زمان مشخص، فضا را مورد تماشا قرار داده و سپس مورد پیمایش قرارگرفته‌اند. جامعه آماری این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مؤلفه‌های ادراک بصری، از بین دانشجویان رشته معماری انتخاب‌شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس تکنیک آلفای کرونباخ و روایی محتوایی بر اساس نظر متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پیمایش در چهار بخش کفایت نمونه، تحلیل عامل R، همبستگی و رگرسیون، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مؤلفه­های ادراک بصری، در پنج عامل احتمالی شناسایی و در این میان سه عامل به‌صورت قطعی تبیین شده است. در سطح عامل اول، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک پیچیدگی­های محیط و در سطح عامل دوم، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک معنای محیط و در سطح عامل سوم، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک بینایی برای مخاطب میسر می­شود.
 
متن کامل [PDF 1973 kb]   (2450 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/6 | پذیرش: 1399/1/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.