[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 161-199 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی قابلیت آموزشی فناوری واقعیت مجازی برمبنای ارزیابی مؤلفه‌های ادراک بصری دانشجویان
محمدصادق طاهرطلوع دل1، سینا کمالی تبریزی*1، امید حیدری پور1
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (417 مشاهده)
به علت گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص آموزش، بررسی ادراک مخاطب از طریق این فناوری و قابلیت‌های آموزشی آن ضرورت دارد. لذا، هدف این پژوهش بررسی قابلیت‌های آموزشی سیستم واقعیت مجازی از طریق مقایسه تطبیقی ادراک محیط به دو صورت مستقیم و با استفاده از فنّاوری واقعیت مجازی بر مبنای ارزیابی روابط غیرخطی مؤلفه‌های ادراک بصری در فرآیند ادراک می‌باشد. روش تحقیق در این مقاله به‌صورت تجربی-پیمایشی می‌باشد؛ به‌طوری‌که مخاطبان به دو صورت مستقیم و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی در زمان مشخص، فضا را مورد تماشا قرار داده و سپس مورد پیمایش قرارگرفته‌اند. جامعه آماری این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مؤلفه‌های ادراک بصری، از بین دانشجویان رشته معماری انتخاب‌شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس تکنیک آلفای کرونباخ و روایی محتوایی بر اساس نظر متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پیمایش در چهار بخش کفایت نمونه، تحلیل عامل R، همبستگی و رگرسیون، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مؤلفه­های ادراک بصری، در پنج عامل احتمالی شناسایی و در این میان سه عامل به‌صورت قطعی تبیین شده است. در سطح عامل اول، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک پیچیدگی­های محیط و در سطح عامل دوم، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک معنای محیط و در سطح عامل سوم، ادراک بصری شامل مؤلفه­هایی می­باشد که توسط آن­ها، درک بینایی برای مخاطب میسر می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: ادراک بصری، ادراک محیطی، محیط بصری، محیط مجازی، واقعیت مجازی، ویدئوی 360 درجه پانوراما
متن کامل [PDF 1973 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher Tolou Del M S, Kamali Tabrizi S, Heydaripour O. Investigating the Educational Capabilities of Virtual Reality Technology Based on the Evaluation of Visual Perception Components. ihej. 2019; 11 (1) :161-199
URL: http://ihej.ir/article-1-1248-fa.html

طاهرطلوع دل محمدصادق، کمالی تبریزی سینا، حیدری پور امید. بررسی قابلیت آموزشی فناوری واقعیت مجازی برمبنای ارزیابی مؤلفه‌های ادراک بصری دانشجویان. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :161-199

URL: http://ihej.ir/article-1-1248-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4139