دوره 12، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 84-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehqani M, Hadavinejad M, Roozbeh R. Interrogation of a University Classrooms in the Court of Semantics: Managerial Implications. ihej 2020; 12 (1) :63-84
URL: http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html
دهقانی معصومه، هادوی نژاد مصطفی، روزبه روح الله. گویاوری کلاس های یک دانشگاه در دیوان نشانه شناسی: دلالت های مدیریتی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (1) :63-84

URL: http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html


1- دانشگاه ولی عصر (عج)
2- دانشگاه ولی عصر (عج) ، hadavi@vru.ac.ir
چکیده:   (3939 مشاهده)

هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانه­شناسی کلاس­های درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانه­های موجود در متن آلایه­های فیزیکی آن به پیوست آموزه­های مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاس­های درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربال­گری عکس­ها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، داده­ها با استفاده از روش­های­­ نشانه­شناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته­های پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشه­ های مطرح­شده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالوده­شکنانه با آن اندیشه­ ها یا هم­آموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامان­مندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم ­اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگه­داشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همه­جانبه­نگری در برنامه­ریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان).

متن کامل [PDF 504 kb]   (818 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/8 | پذیرش: 1399/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.