[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 63-84 برگشت به فهرست نسخه ها
گویاوری کلاس های یک دانشگاه در دیوان نشانه شناسی: دلالت های مدیریتی
معصومه دهقانی1، دکتر مصطفی هادوی نژاد*2، دکتر روح الله روزبه1
1- دانشگاه ولی عصر (عج)
2- دانشگاه ولی عصر (عج) ، hadavi@vru.ac.ir
چکیده:   (68 مشاهده)

هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانه­شناسی کلاس­های درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانه­های موجود در متن آلایه­های فیزیکی آن به پیوست آموزه­های مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاس­های درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربال­گری عکس­ها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، داده­ها با استفاده از روش­های­­ نشانه­شناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته­های پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشه­ های مطرح­شده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالوده­شکنانه با آن اندیشه­ ها یا هم­آموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامان­مندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم ­اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگه­داشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همه­جانبه­نگری در برنامه­ریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان).

واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، آلایه، آلایه‌های فیزیکی، نشانه شناسی، گویاوری، دانشگاه.
متن کامل [PDF 504 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehqani M, Hadavinejad M, Roozbeh R. Interrogation of a University Classrooms in the Court of Semantics: Managerial Implications. ihej. 2020; 12 (1) :63-84
URL: http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html

دهقانی معصومه، هادوی نژاد مصطفی، روزبه روح الله. گویاوری کلاس های یک دانشگاه در دیوان نشانه شناسی: دلالت های مدیریتی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (1) :63-84

URL: http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256