Investigating Relationship between Five Neo-Factor Personality Characteristics and Work-Life Balance in university of yazd. ihej 2016; 8 (2) :81-111
URL:
http://ihej.ir/article-1-877-fa.html
محجوب حسن، نادری ابوالقاسم، خرازی کمال، انتظاری یعقوب. بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاه تهران
. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (2) :81-111
URL: http://ihej.ir/article-1-877-fa.html
1- دانشگاه علوم و فنون هوائی شهید ستاری ، hassanmahjub@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده: (6486 مشاهده)
پژوهش حاضر بهمنظور ارائه الگوی تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاه تهران انجام گرفت. هدف تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیریهای استراتژیک مالی با رویکرد شناختی و اولویتبندی این عوامل بود. روش تحقیق بهکاررفته آمیخته (کیفی و کمی) بود. در مرحله نخست، برای ارائه الگو از روش کیفی استفاده شد و با 16 نفر از خبرگان علمی و اجرایی این حوزه مصاحبههای اکتشافی انجام شد. تحلیلهای کیفی نشان داد، تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاه تهران تحت تأثیر «عوامل محیطی»، «عوامل سازمانی»، «ماهیت و شرایط تصمیمگیری» و «مؤلفههای فردی» هستند. در مرحله دوم پژوهش، الگوی ارائهشده در مرحله کیفی بهصورت کمی آزمون شد. جامعه آماری تحقیق شامل 122 نفر از مدیران دانشگاه تهران بود که با نمونهگیری تصادفی ساده، 93 نفر از ایشان بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای بررسی روابط و تأثیرات بیانشده در الگو از معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS استفاده شد. یافتههای تحقیق تأثیر عوامل محیطی بر مؤلفههای فردی و عوامل سازمانی را تائید کرد، اما بر ماهیت و شرایط تصمیمگیری را تائید نکرد. در ضمن رابطه ماهیت و شرایط تصمیمگیری، عوامل سازمانی و عوامل فردی بر تصمیمگیریهای استراتژیک مالی تائید شد. علاوه بر آن تأثیر مؤلفههای فردی و عوامل سازمانی بر ماهیت و شرایط تصمیمگیری تائید شد که در این میان مؤلفههای فردی نسبت به عوامل سازمانی تأثیر بیشتری بر ماهیت و شرایط تصمیمگیری در دانشگاه داشت؛ لذا ایجاد وضعیت مناسب در این مؤلفه میتواند زیرساخت تقویتکنندهای برای اخذ تصمیمات اثربخش و کارآمد در سازمان فراهم سازد. در بین «عوامل محیطی» توسعه فنآوری؛ در بین «عوامل سازمانی» آئیننامهها و ضوابط داخلی؛ در بین عوامل مربوط به «ماهیت و شرایط تصمیمگیری» رویههای تصمیمگیری و در بین «مؤلفههای فردی» شناخت، بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای استراتژیک مالی نشان داد. بهاینترتیب، نتایج تحقیق نشان داد که علاوه بر «عوامل محیطی»، «ماهیت و شرایط تصمیمگیری» و «عوامل سازمانی»، «مؤلفههای فردی» بهویژه شناخت و درک بهشدت تصمیمگیریهای استراتژیک مالی را متأثر میسازند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/11/13 | پذیرش: 1396/8/10