Qadery M, Mohammadian K, Keshavarz zadeh A, Ghasemi M, Rigi A, Saed L. To Identify the Effective Components on Policymaking based on Market-place in Iran's Higher Education. ihej 2018; 10 (3) :111-138
URL:
http://ihej.ir/article-1-868-fa.html
قادری مصطفی، محمدیان کویستان، کشاورز زاده علی، قاسمی مجید، ریگی عاطفه، ساعد لطف الله. شناسایی مؤلفههای اثرگذار در سیاستگذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی ایران: ارائه یک مدل مفهومی. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :111-138
URL: http://ihej.ir/article-1-868-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دلنشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
3- دانشگاه کردستان
چکیده: (6300 مشاهده)
هدف اساسی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اثرگذار سیاستگذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار گرداوری دادهها مصاحبه باز بود. روش نمونهگیری پژوهش هدفمند و شامل 40 نفر از پژوهشگران و صاحبنظران در سطوح وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاههای سه استان کردستان، همدان و سیستان و بلوچستان انتخاب شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تم در قالب کدهای باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. فرض اصلی پژوهش، سیاستگذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی در دو بعد عمودی و افقی بود. سیاستگذاری عمودی مبتنی بر بازار کار ازجمله؛ فرهنگسازی کار، اصلاح ساختارهای بازار و دانشگاه، نیازسنجی بر اساس بازار کار، اصلاح قوانین (آموزش، پژوهشی، جذب اساتید) مبتنی بر بازار کار، حمایت دولت از تولید دانش و کالای داخلی، تبلیغات ایدههای دانشگاهی در راستای بازار کار، سیاستگذاری کلان مبتنی بر بازار کار، سیاستگذاری خرد مبتنی بر بازار کار میباشد و سیاستگذاری افقی مبتنی بر بازار شامل؛ تغییر برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد در دانشگاهها، ارتباط صنعت و دانشگاه، تربیت دانشجوی کارآفرین در بازار کار، سیاست کارورزی و مهارتآموزی، کاربرد فناوری اطلاعات در بازار کار و دانشگاه، توجه به مسائل آموزشی مبتنی بر اقتصاد، تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی، تغییر نظام ارزیابی در دانشگاه بود. درنهایت با استفاده از یافتههای پژوهش، مدلی تحت عنوان مدل سیاستگذاری مبتنی بر بازار کار ارائه گردید.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1398/7/15