ارائه یک مدل جامعه شناختی به منظور افزایش تولید علمی در اجتماعات علمی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)
|
رسول ربانی1، علی ربانی2، زهرا ماهر2 |
1- با کمال تأسف مطلع شدیم که جناب آقای دکتر رسول ربانی به رحمت خدا پیوسته است. فصلنامه آموزش عالی ایران بدین ترتیب مراتب تأثر و تأسف خود را از فقدان این همکار ارجمند ابراز می دارد. 2- دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (4453 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 02/08/1390
تاریخ پذیرش: 17/12/1390
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق و علمیعوامل جامعه شناختی مؤثر بر تولید علمیاعضای اجتماعات علمیدانشگاه اصفهان صورت گرفته است.
در ابتدا رویکردهای مختلف مورد استفاده در مطالعه تولید علمیو همچنین مفهوم و تاریخچه اجتماع علمی مورد بررسی قرار گرفته ، سپس عوامل مؤثر بر تولید علمیاز دیدگاه نظریه پردازان اجتماع علمی(همچون رندل کالینز ،هاگستروم ، کوهن ، لاتور و ولگار) شناسایی شده است.
روش تحقیق دراین پژوهش از نوع پیمایش میباشد و از شیوه نمونه گیری سهمیهای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90– 1389 میباشند که تعدادشان برابر با 2865 نفراست و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از: در میان گروههای تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمیو گروه فنی و مهندسی پایینترین تولید علمی را به خود اختصاص دادهاند. متغیرهای «میزان تعاملات و ارتباطات» ، «انرژی احساسی» و «اجماع معرفتی» نیز یک رابطه مثبت و معنادار را با تولید علمی نشان میدهند. اما در مدل رگرسیونی متغیر «فضای توجه نمادین» تأثیرگذاری معناداری را بر تولید علمی نشان نداد و از معادله حذف شد. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخصهای برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب میتواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تولید علمی در دانشگاهها ارائه شود. |
|
واژههای کلیدی: تولید علمی، اجتماع علمی، شعایر تعاملی، انرژی احساسی، فضای توجه نمادین، اجماع معرفتی. |
|
متن کامل [PDF 1110 kb]
(843 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|