[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 7-1393 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 1-20 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش عالی, رویکرد پست مدرنیسم و توسعه خوشه‌های صنعتی
ابراهیم صالحی عمران*1، فاطمه حسین تبار مرزبالی1
1- دانشگاه مازندران
چکیده:   (3046 مشاهده)

نتایج موفقیت‌آمیز استفاده از خوشه‌های صنعتی در کشورهای صنعتی توجه بسیاری از مدیران و برنامه ریزان آموزشی و اقتصادی را به خود جلب کرده است. ازآنجایی‌که این رویکرد تحت تأثیر آموزه‌های پست‌مدرن می‌باشد، آموزه‌های که حتی سیستم‌های آموزشی ازجمله نحوه تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی را تحت تأثیر قرار داده است٬ به‌گونه‌ای که تلاش در جهت اصلاحات برنامه آموزشی و درسی جزو لاینفک سیاست‌گذاران آموزشی است. ویژگی‌های این رویکرد را می‌توان به‌مانند مدل اوربیتالی در نظر گرفت که در هسته آن نفی فراروایت ها قرار داشته و بقیه‌ی ویژگی‌ها در اطراف آن بسته به میزان تأثیری که از ویژگی نفی فراروایت خواهند داشت به هسته نزدیک‌اند. دلیل این است که قبلاً˝ در فیزیک نیوتنی این طور تصور می‌شد که هر اتم ساختاری شبیه یک منظومه شمسی دارد و الکترون‌ها در مدارهای ثابت و مشخصی به دور هسته می‌چرخند؛ اما در نظریه کوانتوم چنین برداشتی را از اتم نداشته و از این دیدگاه الکترون‌ها در یک مدار ثابت و مشخصی حرکت نمی‌کنند بلکه لحظه‌ای در این نقطه و لحظه‌ی دیگر در نقطه‌ی دیگر قرار دارند. به عبارتی مکان الکترون را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. البته این پیش‌بینی‌ناپذیری نه تنها در مورد الکترون بلکه در مورد سایر ذرات اتمی صدق می‌کند. لذا در این مقاله تحلیل‌شده است که در دیدگاه پست مدرن نیز ویژگی نفی فرا روایت در مرکز و بقیه ویژگی‌های همانند الکترون‌ها در اطراف هسته قرار دارند و نمی‌توان مکان آن را به طور دقیق پیش‌بینی کرد و بسته به شرایط و موقعیت در جامعه ویژگی مکان متفاوتی خواهد داشت. حال با توجه به اهمیت خوشه‌های صنعتی در دنیای صنعتی معاصر به بررسی ارتباط این رویکرد و رشد و گسترش خوشه‌های صنعتی با ویژگی‌های جدید مصرف‌کننده مدرن پرداخته‌شده است. سرانجام نتیجه گرفته‌شده است که این ویژگی‌ها بر عرضه و تقاضای کالا و خدمات و به دنبال آن بر عرضه و تقاضای انسانی و حتی نوع مهارت (مهارت‌های خلاقیت٬ نوآوری، انعطاف‌پذیری٬ توانای کار تیمی و مهارت حل مسئله) موردنیاز در صنعت برای پاسخ‌گویی به نیازها نیز اثر گذاشته است.

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی٬ رویکرد پست مدرن٬ مدل اربیتالی٬ مصرف‌کننده پست مدرن ٬خوشه‌های صنعتی
متن کامل [PDF 473 kb]   (2385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط Your Name or Email در تاریخ ۱۳۹۵/۳/۸
minakarimi777@gmail .com


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Higher education, postmodern approach and the development of industrial clusters . ihej. 2014; 6 (4) :1-20
URL: http://ihej.ir/article-1-376-fa.html

صالحی عمران ابراهیم، حسین تبار مرزبالی فاطمه. آموزش عالی, رویکرد پست مدرنیسم و توسعه خوشه‌های صنعتی. آموزش عالی ایران. 1393; 6 (4) :1-20

URL: http://ihej.ir/article-1-376-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937