Ali Khorsandi Taskoh A, Shakour Shahabi L, Marjaei S H, Ghasem Talebi V. Analysis of the Status of Institutional Research in Universities Affiliated with the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR). ihej 2025; 17 (1) :51-74
URL:
http://ihej.ir/article-1-2111-fa.html
خورسندی طاسکوه علی، شکورشهابی لاله، مرجائی سید هادی، قاسم طالبی ودود. تحلیل وضعیت دانشگاه پژوهی در دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1404; 17 (1) :51-74
URL: http://ihej.ir/article-1-2111-fa.html
1- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشآموخته دکتری رشته مدیریت آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران ، l.shahabi2009@gmail.com
3- دانشیار، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
4- دانشآموخته دکتری رشته مدیریت آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران.
چکیده: (234 مشاهده)
هدف: ایجاد دفاتر دانشگاه پژوهی در دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی میتواند بهعنوان راهکاری مؤثر برای حل مشکلات مالی و توسعه تحقیقات علمی این دانشگاهها عمل کند. این دفاتر با گردآوری و تحلیل دادهها، دانش موردنیاز هر دانشگاه را تولید کرده و از تحقیقات و نوآوریها پشتیبانی میکنند. این پژوهش به بررسی وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه پژوهی در این دانشگاهها میپردازد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش کمی توصیفی- پیمایشی انجام گردید، جامعه آماری را مدیران، کارشناسان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی (دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علم و هنر) تشکیل میدهند که بر اساس آمار اداره کارگزینی این دانشگاهها، تعداد 110 نفر دانشگاه علم و فرهنگ و تعداد 190 نفر دانشگاه علم و هنر میباشند. نظرات و دیدگاههای اساتید، مدیران و کارشناسان دانشگاهها به شیوه نمونهگیری تصادفی و به تعداد 168 نفر که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد، انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 0.92 و بالای 0.7 است. با توجه به اینکه دادهها بهصورت زوجی و از یک جامعه بودند، برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار SPSS21 استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه خبرگان دانشگاههای وابسته به جهاد دانشگاهی در همه ابعاد و گویههای دانشگاه پژوهی شکاف وجود داشت و بالاترین شکاف مربوط به ابعاد "تصمیم سازی " و "ارتباطات " و گویهی "انجام تصمیمسازی مبتنی بر مطالعات تطبیقی و با توجه به تجارب سایر دانشگاهها و کشورها " در بعد تصمیم سازی و گویهی " ارتباط دانشگاه با بیرون از دانشگاه با هدف ارائه خدمات حرفهای به ذینفعان (صنایع یا دولت)"در بعد ارتباطات میباشد؛ و سایر ابعاد به ترتیب (از شکاف بیشتر به کمتر)، تحلیل سیاستها، پاسخگویی، ارزشیابی و پژوهشگری و مرجعیت اطلاعات در رتبههای بعدی قرار داشتند.
نتیجهگیری: در کوتاهمدت، تشکیل تیمهای موقت و بهرهگیری از ابزارهای فناوری اطلاعات موجود، گامی اولیه برای بهبود مدیریت دانش و داده است. بااینحال، نهادینهسازی دفاتر تخصصی دانشگاه پژوهی با زیرساخت و نیروی انسانی مناسب، برای تحول ساختاری، امری ضروری است. این توسعه، بنیان تصمیمگیری مبتنی بر شواهد، ارتباطات اثربخش و حکمرانی پاسخگویی را پیریزی میکند و در نهایت از طریق پژوهشهای کاربردی، به توسعه پایدار دانشگاهها و جامعه منجر خواهد شد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/3/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/28