1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران ، maede1997.9@gmail.com 2- دانشیار رشتۀ روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران 3- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران 4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران
چکیده: (1239 مشاهده)
هدف: دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از بطن اجتماع و دانشگاهیان به عنوان قشر متفکّر آن، نقشی کلیدی در تحولات اجتماعی دارد. با این حال در دانشگاهها، عواملی وجود دارد که دانشگاه را از دستیابی به هدف اصلی خود دور کرده و منجر به بروز پدیدههای مخرب روانشناختی همچون قلدری سازمانی شده است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این پرسش که تجارب استادیاران جوان از قلدری سازمانی در دانشگاه چگونه است و چه عواملی منجر به شکل گیری آن در محیط دانشگاهی میشود، نوشته شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. جامعۀ پژوهش را کلیۀ استادیاران جوان عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در سال 1401 تشکیل میدهند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، هدفمند و گلوله برفی بود و پس از مصاحبه با 16 مرد و 8 زن، دادهها به اشباع نظری رسیدند. ابزار این پژوهش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود و دادهها به روش چند مرحلهای موستاکاس تحلیل شد. یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها 5 مضمون اصلی مربوط به تجربۀ زیستۀ استادیاران جوان از قلدری سازمانی و 5 مضمون اصلی مربوط به عوامل قلدری سازمانی شامل عوامل فردی و عوامل سازمانی به دست آمد.نتیجه گیری:نتایج نشان داد که بسیاری از استادیاران جوان در سالهای ابتدایی خدمت خود به علت داشتن سابقۀ کمتر و عدم ثبات وضعیت استخدامی خود در گروه یک نوع قلدری عمودی از بالا به پایین را تجربه کردهاند که معمولاً شامل مورد تهدید واقع شدن، محرومیت از امکانات و بهرهکشی پژوهشی و اداری بوده است. همچنین وجود عدم شفافیت در برخی از قوانین و آیین نامهها، ضعف نظام اداری حاکم در دانشگاه و تبعیض در ارائۀ خدمات و امکانات به عدهای از اساتید، از عمده ترین دلایل شکل گیری قلدری در دانشگاه بوده است.
shabani M, Rezaei S, Poursafar A, Shakerinia I. Investigating the formation factors of organizational bullying in the university: the lived experience of young assistant professors of Guilan University. ihej 2024; 15 (2) :44-65 URL: http://ihej.ir/article-1-2009-fa.html
شعبانی مائده، رضائی سجاد، پورصفر علی، شاکری نیا ایرج. بررسی عوامل شکل گیری قلدری سازمانی در دانشگاه: تجربه زیسته استادیاران جوان دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :44-65