دوره 15، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 65-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shabani M, Rezaei S, Poursafar A, Shakerinia I. Investigating the formation factors of organizational bullying in the university: the lived experience of young assistant professors of Guilan University. ihej 2024; 15 (2) :44-65
URL: http://ihej.ir/article-1-2009-fa.html
شعبانی مائده، رضائی سجاد، پورصفر علی، شاکری نیا ایرج. بررسی عوامل شکل گیری قلدری سازمانی در دانشگاه: تجربه زیسته استادیاران جوان دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :44-65

URL: http://ihej.ir/article-1-2009-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران ، maede1997.9@gmail.com
2- دانشیار رشتۀ روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران
3- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران
4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت. ایران
چکیده:   (1721 مشاهده)
هدف: دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از بطن اجتماع و دانشگاهیان به عنوان قشر متفکّر آن، نقشی کلیدی در تحولات اجتماعی دارد. با این حال در دانشگاه­ها، عواملی وجود دارد که دانشگاه را از دستیابی به هدف اصلی خود دور کرده و منجر به بروز پدیده­های مخرب روانشناختی همچون قلدری سازمانی شده است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این پرسش که تجارب استادیاران جوان از قلدری سازمانی در دانشگاه چگونه است و چه عواملی منجر به شکل گیری آن در محیط دانشگاهی می­شود، نوشته شده است.
روش­شناسی: روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. جامعۀ پژوهش را کلیۀ استادیاران جوان عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در سال 1401 تشکیل می­دهند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، هدفمند و گلوله برفی بود و پس از مصاحبه با 16 مرد و 8  زن، داده­ها به اشباع نظری رسیدند. ابزار این پژوهش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود و داده­ها به روش چند مرحله­ای موستاکاس تحلیل شد.
یافته­ ها: از تجزیه و تحلیل داده­ ها 5 مضمون اصلی مربوط به تجربۀ زیستۀ استادیاران جوان از قلدری سازمانی و 5 مضمون اصلی مربوط به عوامل قلدری سازمانی شامل عوامل فردی و عوامل سازمانی به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بسیاری از استادیاران جوان در سال­های ابتدایی خدمت خود به علت داشتن سابقۀ کمتر و عدم ثبات وضعیت استخدامی­ خود در گروه یک نوع قلدری عمودی از بالا به پایین را تجربه کرده­اند که معمولاً شامل مورد تهدید واقع شدن، محرومیت از امکانات و بهره­کشی پژوهشی و اداری بوده است. همچنین وجود عدم شفافیت در برخی از قوانین و آیین نامه­ها، ضعف نظام اداری حاکم در دانشگاه و تبعیض در ارائۀ خدمات و امکانات به عده­ای از اساتید، از عمده ترین دلایل شکل گیری قلدری در دانشگاه بوده است.
 
متن کامل [PDF 823 kb]   (611 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/28 | پذیرش: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.