دوره 14، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 125-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naderi A, khoshkab S, hamidizade M, mahjoob H. Measurement and evaluation of human capital development of faculty members (case study of University of Tehran). ihej 2023; 14 (2) :101-125
URL: http://ihej.ir/article-1-1726-fa.html
نادری ابوالقاسم، خشکاب شهربانو، حمیدی زاده محمدرضا، محجوب عشرت آبادی حسن. سنجش و ارزیابی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی (موردمطالعه دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران. 1401; 14 (2) :101-125

URL: http://ihej.ir/article-1-1726-fa.html


1- استاد دانشگاه تهران - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران. ایران ، anadery@ut.ac.ir
2- دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران. ایران
3- استاد دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده مدیریت و حسابداری. تهران . ایران
4- دانشیار دانشگاه هوایی شهید ستاری - دانشکده مدیریت. تهران . ایران
چکیده:   (1978 مشاهده)
مسئله و هدف: توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی دستاوردی اثربخش در راستای توسعه نظام آموزش عالی است. بااین‌حال شواهد مبتنی بر دستاورد پژوهش­های تجربی حاکی از کیفیت پایین عملکرد اعضای هیئت‌علمی است. هدف پژوهش حاضر، سنجش و ارزیابی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی است که با رویکرد آمیخته (اکتشافی متوالی) انجام شد.
روش­شناسی: در بخش کیفی مشارکت‌کنندگان پژوهش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­ها و پژوهشکده­های شهر تهران بودند که به روش نمونه­گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب با 13 نفر از آن‌ها مصاحبه و داده­های موردنیاز گردآوری شدند. تحلیل داده­های این بخش با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. به‌منظور ارزیابی قابلیت اعتماد یافته­های پژوهش از رویکرد غوطه­ورسازی و کدگذاری مجدد با محاسبه ضریب کاپای کوهن استفاده شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران بودند که تعداد 150 نفر از آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی از چهار پردیس علوم انسانی، علوم رفتاری و اجتماعی، علوم پایه و فنی مهندسی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­های بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی در طیف 6 درجه­ای بود. روایی ابزار پژوهش به روش صوری و همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد.
یافته­ها: یافته­های بخش کیفی در 9 بُعد ارتقاء توان تدوین طرح درس تخصصی و بین­رشته­ای، ارتقاء توان یاددهی و یادگیری، ارتقاء مهارت­های مدیریت و اداره کلاس درس، ارتقاء توان مشاوره و راهنمایی تحصیلی و رفتاری، افزایش توان تعهد به اخلاق حرفه­ای در فرایند آموزش، ارتقاء توان ایجاد انگیزه یادگیری در فراگیران، ارتقاء توان ارزیابی عملکرد فراگیران، ارتقاء دانش پژوهشگری، ارتقاء مهارت­ پژوهشگری دسته­بندی و ارائه شد. در بخش کمی، بر اساس نتایج آزمون آنتروپی شانون، اولویت ابعاد ارتقاء مهارت مدیریت کلاس درس و ارتقاء دانش پژوهشگری نسبت به سایر ابعاد تأیید گردید. مقادیر آزمون خی­دو گویای وضعیت مطلوب سازه اصلی توسعه سرمایه انسانی آموزشی و وضعیت نسبتاً مطلوب سازه اصلی توسعه سرمایه انسانی پژوهشی کارآفرینی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران بود. بر اساس مقادیر آزمون یومان ویتنی و کراسکال والیس نیز، نابرابری میانگین توسعه سرمایه انسانی آموزشی اعضای هیئت‌علمی برحسب تعدادی از متغیرها و عوامل مؤثر تأیید شد.
نتیجه­گیری: دستاوردهای پژوهش نشان داد، توسعه سرمایه انسانی آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت‌علمی، تعیین اولویت و شناسایی نابرابری­های وضعیت توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی برحسب عوامل اثرگذار، می­تواند نقشه راه اثربخش و مؤثری را برای برنامه­ریزی­های راهبردی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی در اختیار سیاست‌گذاران، تصمیم­سازان و کنشگران این عرصه قرار بدهد.
متن کامل [PDF 1173 kb]   (656 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1401/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.