1- موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، mahdi002@gmail.com 2- دانشگاه فنی و حرفه ای
چکیده: (3135 مشاهده)
حرکت به سمت دانشگاه نوآور و کارآفرین یکی از راهبردهای کلیدی برای ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی و پاسخگو کردن دانشگاه و تحقق اهداف تغییر اجتماعی و توسعه پایدار است و دانشگاه کارآفرین یکی از سناریوهای مهم برای مشارکت تأثیرگذار دانشگاهها در فرایند توسعه محلی و ملی و حضور قدرتمند در میدان خلق و انتشار دانش جهانی است. بهاشتباه، مفهومی که از دانشگاه نوآور و کارآفرین در محافل دانشگاهی برخی کشورها و ایران معرفی میشود، دانشگاه بهمانند یک بنگاه، مشابه با مؤسسات خدماتی و شرکتهای دانشبنیان است که صرفاً بر کارآفرینی اقتصادی- فنی در سطح بنگاه تمرکز داشته و سایر کارکردها نظیر آموزش، پژوهش و تحرک بینالمللی، اولویت چندانی ندارند. در این پژوهش که بر مبنای «چارچوب راهنمای دانشگاه نوآور و کارآفرین»، الگوی مشترک کمیسیون اروپایی و سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، به روش آمیخته شامل تحلیل محتوا، مطالعه موردی و مصاحبه، باهدف ارزیابی وضعیت تحرکات علمی بینالمللی در چهار دانشگاه ایرانی انجام شده، نشان میدهد فعالیتهای بینالمللی در دانشگاه کارآفرین میتواند دارای جایگاه ویژهای فراتر از تحرکات بینالمللی دانشگاههای نسل اول و دوم باشد. همچنین، در این مقاله با استناد به ارزیابی موقعیت چهار دانشگاه منتخب ایرانی نشان داده شده است که فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها بهاندازه کافی نبوده و در فرایند گذار از دانشگاه آموزشی - پژوهشی به دانشگاه نوآور و کارآفرین، باید بیشازپیش به تحرکات علمی بینالمللی اهتمام شود. در این منظر، حرکت به سمت دانشگاه نوآور و کارآفرین بدون همراهی، هم آفرینی و همافزایی فعالیتهای علمی بینالمللی و حضور مؤثر در جامعه جهانی، یک ایده و سناریوی ناتمام و ناقصی است.
Mahdi R, barani S. The position of cross-border and international academic mobility in the selected Iranian universities. ihej 2021; 12 (4) :1-22 URL: http://ihej.ir/article-1-1583-fa.html
مهدی رضا، بارانی سپیده. جایگاه تحرک علمی فرامرزی و بینالمللی در دانشگاههای منتخب ایران. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (4) :1-22