Kermani M, Noghani Dokht Bahmani M, Asemani F, Baradaran Kashani Z. Extra-curricular activities and entrepreneurial orientation in the organizational culture of the university; Case Study of Ferdowsi University of Mashhad. ihej 2021; 13 (3) :101-119
URL:
http://ihej.ir/article-1-1522-fa.html
کرمانی مهدی، نوغانی دخت بهمنی محسن، آسمانی فاطمه، برادران کاشانی زهرا. فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :101-119
URL: http://ihej.ir/article-1-1522-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد ، m-kermani@um.ac.ir
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1962 مشاهده)
پژوهش حاضر در قالب رویکردی کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای با هدف بررسی نسبت فرهنگ سازمانی و شکلگیری تمایلات کارآفرینی اجتماعی، به بررسی تجربه زیسته دانشجویان پیرامون فعالیتهای فرهنگی و فوقبرنامه در دانشگاه پرداختهاست. تجزیه و تحلیل دادهها که از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 22 دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد به دست آمد، منجر به صورتبندی پدیدۀ مرکزی تحت عنوان «فوق برنامهها در دانشگاه: عرصه تلفیق نوآوری و نوع دوستی» شدهاست. این پدیده بر پایه مجموعهای از شرایط زمینهای از قبیل «جهتگیری استادمحور در فرهنگ سازمانی دانشگاه»، «غلبه امور آموزشیپژوهشی بر امور تربیتی در دانشگاه» و «پویایی خردهفرهنگهای دانشجویی در قلمرو سازمانی دانشگاه»، رخ داده است. مهمترین شرایط علی اثرگذار بر پدیده مذکور عبارت از «تنوع و گستردگی فوقبرنامههای آموزشی»، «الگوی اجرایی حاکم بر فعالیتهای فوقبرنامه» و «دسترسپذیری فوق برنامهها در قالبهای مالی و زمانی» است. همچنین برخی شرایط مداخلهای مانند «تجارب مربوط به زندگی خانوادگی»، «سوابق تحصیلی در مدرسه» و «شرایط حاکم بر رشته و گروه آموزشی» شناسایی شدند. راهبردهای اتخاذشده توسط دانشجویان در مقابل پدیده مذکور شامل «اولویتدهی»، «توازندهی» و «بیتوجهی» به فوقبرنامه منجر به پیامدهایی نظیر «افزایش تمایل به کارگروهی»، «جهتگیری توامان فردی و جمعی در منفعتجویی»، «تحول در احساسات خیرخواهانه»، «گرایش به نوآوری» و «رشد تک ساحتی در بیتوجهی به فوق برنامهها» شدهاست.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1400/7/1