[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 85-117 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهای نوپدید در برنامه ریزی آموزش عالی و گسست هویت های آکادمیک
حمیرا ترجانی*1، ابراهیم صالحی عمران1، کورش فتحی واجارگاه2
1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (264 مشاهده)
هدف این پژوهش دریافت تجربه زیسته­ی هیئت‌علمی از وضعیت هویت­های آکادمیک بود؛ و این‌که چگونه رویکردهای نوین برنامه­ریزی مبتنی بر مدیریت گرایی، گسست هویت­های آکادمیک را به وجود می­آورد. روش پژوهش تئوری داده بنیاد بود. داده­ها از طریق مصاحبه کیفی عمیق با 16 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران، دانشگاه علامه، مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که قبلاً یا در حال حاضر پست­های مدیریتی داشته و دارند، به شیوه نمونه­گیری نظری و هدفمند جمع‌آوری شد. در هر مصاحبه به روش گلوله برفی، اطلاع­رسانان کلیدی از سوی مصاحبه­شوندگان معرفی می­شدند. فرایند جمع­آوری دادها تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده­ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرم‌افزار maxqda انجام شد و مقوله­های اصلی شامل موجبات علّی، عوامل درون دانشگاهی، عوامل برونی، راهبردها و پیامدها پدیدار گشته و بر مبنای آن نمودار پارادایمی حاصل از پژوهش شکل گرفت. یافته­ها نشان داد که رویکردهای نوین برنامه­ریزی تحت آموزه­های نولیبرال است که بر مبنای آن اهمیت درآمدزایی، در جهت کاهش هزینه­ها برجسته می­شود؛ اما این تنها یکی از دلایل گسست هویت­های اکادمیک است و علل متعددی که درمجموع فضای تأخیری جامعه و آموزش عالی را به وجود می­آورد، گسست هویت­های آکادمیک را رقم می­زند. تشریح فضای تأخیری جامعه و برنامه­ریزی آموزش عالی به همراه عوامل درونی و برونی، راهبردهایی را به وجود آورد که درمجموع به پیامدها در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی منجر شد.
واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی آموزش عالی، گسست هویت های آکادمیک، مدیران دانشگاهی، هیئت‌علمی
متن کامل [PDF 1567 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarjani H, Salehi Omran E, Fathi Vajargah K. New Approaches to Planning and Academic Identity Schisms in Higher Education. ihej. 2019; 11 (2) :85-117
URL: http://ihej.ir/article-1-1335-fa.html

ترجانی حمیرا، صالحی عمران ابراهیم، فتحی واجارگاه کورش. رویکردهای نوپدید در برنامه ریزی آموزش عالی و گسست هویت های آکادمیک. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (2) :85-117

URL: http://ihej.ir/article-1-1335-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218