[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 119-142 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی: یک مطالعه کیفی
جعفر ترک زاده*1، فاطمه زینعلی1، مهدی محمدی1، قاسم سلیمی1
1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (269 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، توسعه­ چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی بود. روش پژوهش، فراترکیبِ کیفی هفت مرحله­ای سندلوسکی و باروسو (2007) بود. در گام اول، سؤال پژوهش در مورد توسعه­ چارچوب ظرفیت دانشگاهی مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، 63 پژوهش کیفی از میان 120 پژوهش از پایگاه­های معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیه‌وتحلیل داده­ها، 104 مضمون پایه­ مرتبط با ظرفیت دانشگاهی استخراج گردید. بر آن اساس در گام پنجم، 104 مضمون پایه در 19 مضمون سازمان دهنده­ سطح اول شامل آموزش؛ پژوهش؛ خدمات اجتماعی؛ بهره­وری؛ فنّاوری؛ ساختار سازمانی؛ نظارت و ارزیابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ شایستگی­های منابع انسانی؛ توان پاسخگویی؛ مالی؛ نظام برنامه­ریزی؛ مدیریت دانشجویان؛ امکانات و تسهیلات؛ مسئولیت­های شغلی اعضای هیئت‌علمی؛ فرهنگ‌سازمانی؛ برنامه­ درسی و رهبری تغییر قرار گرفتند. در مرحله­ بعد، مضامین سازمان دهنده­ سطح اول در 5 مضمون سازمان دهنده­ سطح دوم شامل مدیریت استعداد؛ زیرساخت­ها؛ مأموریتی؛ فرآیندی و عملکرد سازمانی طبقه­بندی شدند. در انتها نیز، شبکه­ مضامین ظرفیت سازمانی دانشگاهی ترسیم گردید. در گام ششم، یافته­ها اعتبار یابی شدند و پس از تأیید، در گام هفتم ارائه گردیدند. چارچوب توسعه داده‌شده در این پژوهش، امکان ارزیابی ظرفیت سازمانی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را فراهم آورده است.
واژه‌های کلیدی: ظرفیت سازمانی؛ آموزش عالی؛ دانشگاه؛ فراترکیب
متن کامل [PDF 1120 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torkzadeh J, Zeinali F, Mohammadi M, Salimi G. Developing a Framework for the Organizational Capacity of Academic Centers: A Qualitative Study. ihej. 2019; 11 (2) :119-142
URL: http://ihej.ir/article-1-1316-fa.html

ترک زاده جعفر، زینعلی فاطمه، محمدی مهدی، سلیمی قاسم. توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی: یک مطالعه کیفی. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (2) :119-142

URL: http://ihej.ir/article-1-1316-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218