 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                    
                    نصیری فیروز علی رضا،  ذاکرصالحی غلامرضا،  مشکوه مریم. مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران.  آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :111-136
URL: http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه تهران 
 2- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی 
 3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 
                    
                    
                    چکیده:       (6397 مشاهده)
                    
                    
                    دو مورد از چالشهای دانشگاهها در قرن بیست و یکم، بینالمللی شدن و سیاست انتخاب زبان درراه توسعه ارتباطات علمی بینالمللی است. آموزش چندزبانه با استفاده از زبان بومی، ملی و بینالمللی پاسخی برای این مشکل است. این پژوهش باهدف بررسی آموزش چندزبانه در کشورهای افریقای جنوبی، ایالاتمتحده، بلژیک، مالزی و استرالیا انجام شد. برای دستیابی به این هدف، مفهوم و برداشت از آموزش چندزبانه، سیاستهای کلان، وضعیت زبانشناختی، برنامههای آموزش چندزبانه، مشکلات کاربردی، فناوریهای آموزشی، راهحلها و پیامدهای عملی آموزش چندزبانه در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی است. انتخاب کشورها بر اساس نمونهگیری هدفمند و باهدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت. نتایج نشان داد، با استفاده از آموزش چندزبانه صلاحیتهای کلیدی یادگیری مادامالعمر و اهداف بینالمللی شدن قابلدسترسی است. در این کشورها برنامههای آموزش چندزبانه در جهت حفظ زبان بومی، ملی و بینالمللی پیش میرود. مشکلات دسترسی به مدرس باکیفیت، منابع مالی و مواد درسی مناسب از طریق مشارکت گروهها حل میشود و از فناوریهای چندمنظوره، شبکههای اجتماعی، کامپیوتر و اینترنت در آموزش چندزبانه استفاده میشود. راهحلها برای حذف موانع نگرشی، قانونی و ساختاری ارائه میشود. نتایج این تحقیق برای ایجاد دانش لازم در مدیران، اجرای آموزش چندزبانه در دانشگاهها و استفاده از تجارب ارائهشده درزمینهٔ آموزش چندزبانه توصیه میشود. پژوهشگران میتوانند به بررسی دقیق و جزئیتر آموزش چندزبانه از طریق پژوهشهای کاربردی و  فرصتهای مطالعاتی مبادرت ورزند. 
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13