دوره 10، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 50-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadrash R. A Qualitative Study on the Necessity of Transition from Discipline-based Model to Knowledge-based One in Farhangian University. ihej 2018; 10 (3) :29-50
URL: http://ihej.ir/article-1-1111-fa.html
احمدرش رشید. مطالعه کیفی ضرورت گذار از مدیریت انضباط محور به الگوی دانش محور در دانشگاه فرهنگیان. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :29-50

URL: http://ihej.ir/article-1-1111-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده:   (5237 مشاهده)
این مقاله درصدد تحلیل دو مدل مدیریت آموزشی شامل؛ سنت انضباط محور و دانش‌محور با تأکید بر تفاوت ساختاری و ماهوی دانشسراهای تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان با توجه به دیدگاه میشل فوکو در خصوص امر انضباطی و سیاست­های تأدیبی است. در مقاله حاضر با استفاده از روش کیفی و به‌کارگیری روش نظریه زمینه­ای و از طریق مصاحبه­ های عمیق و متمرکز به بررسی تجربیات انضباطی 43 فارغ التحصیل دانشسرا و تربیت‌معلم پرداخته‌شده است. یافته­ های تحقیق حاضر ازیک‌طرف، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و آکادمیک، گذار از سنت دانشسرایی به سنت نوین دانشگاهی،‌ برنامه­ ریزان آموزشی و دست‌اندرکاران سیاست­های تربیت‌معلم را به‌نقد و واکاوی علمی گفتمان تاریخی سنت دانشسرایی دعوت می­نماید و از طرف دیگر مسئولان دانشگاه تازه تأسیس فرهنگیان را به تلاش برای برساختن و نهادینه کردن سنت دانشگاهی دانش­ محور ترغیب نموده، خصوصاً در مورد تداوم سنت دانشسرایی در قالب جدید دانشگاه هشدار می­دهد. این تحقیق درنهایت تأسیس دانشگاه فرهنگیان را نوعی گریز و گذر از ساخت انضباط ­محور دانشسرایی دانسته که خود ریشه در تحولات زیستی و هستی شناختی انسان معاصر ایرانی به‌خصوص نسل جدید معلمان دارد.
متن کامل [PDF 720 kb]   (1523 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1398/11/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.