ahmadrash R. A Qualitative Study on the Necessity of Transition from Discipline-based Model to Knowledge-based One in Farhangian University. ihej 2018; 10 (3) :29-50
URL:
http://ihej.ir/article-1-1111-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده: (5237 مشاهده)
این مقاله درصدد تحلیل دو مدل مدیریت آموزشی شامل؛ سنت انضباط محور و دانشمحور با تأکید بر تفاوت ساختاری و ماهوی دانشسراهای تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان با توجه به دیدگاه میشل فوکو در خصوص امر انضباطی و سیاستهای تأدیبی است. در مقاله حاضر با استفاده از روش کیفی و بهکارگیری روش نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه های عمیق و متمرکز به بررسی تجربیات انضباطی 43 فارغ التحصیل دانشسرا و تربیتمعلم پرداختهشده است. یافته های تحقیق حاضر ازیکطرف، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و آکادمیک، گذار از سنت دانشسرایی به سنت نوین دانشگاهی، برنامه ریزان آموزشی و دستاندرکاران سیاستهای تربیتمعلم را بهنقد و واکاوی علمی گفتمان تاریخی سنت دانشسرایی دعوت مینماید و از طرف دیگر مسئولان دانشگاه تازه تأسیس فرهنگیان را به تلاش برای برساختن و نهادینه کردن سنت دانشگاهی دانش محور ترغیب نموده، خصوصاً در مورد تداوم سنت دانشسرایی در قالب جدید دانشگاه هشدار میدهد. این تحقیق درنهایت تأسیس دانشگاه فرهنگیان را نوعی گریز و گذر از ساخت انضباط محور دانشسرایی دانسته که خود ریشه در تحولات زیستی و هستی شناختی انسان معاصر ایرانی بهخصوص نسل جدید معلمان دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1398/11/7