[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 3-1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 57-88 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه انگاره ها و ادراکات اعضای هیئت علمی از مفهوم آزادی آکادمیک
جمال سلیمی* 1، آرش عبدی2
1- دانشگاه کردستان ، j_salimi2003@yahoo.com
2- دانشگاه کردستان
چکیده:   (117 مشاهده)
هدف این پژوهش مطالعه فهم و ادراک اعضای هیئت علمی از مفهوم آزادی آکادمیک بود. رویکرد پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش پژوهش پدیدارشناسی و برای جمع­ آوری داده ­ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت­ کنندگان در بخش کیفی 21 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه کردستان بودند، که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و فرایند جمع­ آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جهت تحلیل یافته ­های این بخش از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل شش طبقه آزادی در پژوهش و تحقیق، آزادی در تدریس و عمل آموزش، آزادی از خودسانسوری، حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی، آزادی از تلقین و القاء و رعایت حقوق مشروع دانشجویان بود. روش پژوهش در بخش کمّی توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته (33 سوالی) و شامل 6 خرده مقیاس و محتوای آن برگرفته از داده­های بخش کیفی و ادبیات موضوع بود. جامعه آماری در بخش کمّی 130 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه کردستان بودند که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS و با بهره­ گیری از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. از نظر اعضای هیئت علمی، بُعد حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی بیشترین و بعد رعایت حقوق مشروع دانشجویان کمترین اهمیت را در شکل دادن به مفهوم آزادی آکادمیک داشته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز حاکی از آن است که آزادی از خودسانسوری، آزادی از تلقین و القاء، حفظ استقلال عمل سازمانی نهادهای دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نسبت به حوزه ­های علوم پایه و فنی- مهندسی دارای اهمیت بیشتری است.
واژه‌های کلیدی: مفهوم آزادی آکادمیک، ابعاد آزادی آکادمیک، انگاره و تصورات اعضای هیأت علمی، دانشگاه کردستان.
متن کامل [PDF 995 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلیمی جمال، عبدی آرش. مطالعه انگاره ها و ادراکات اعضای هیئت علمی از مفهوم آزادی آکادمیک. آموزش عالی ایران. 1396; 9 (3) :57-88

URL: http://ihej.ir/article-1-1090-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781