1- دانشیار رشته مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز. ایران ، ranaei@shirazu.ac.ir 2- دانشگاه شیراز
چکیده: (1906 مشاهده)
تغییر در الگوهای حکمرانی نظام آموزش عالی، بیتردید تغییرات گستردهای را در سایر اجزاء و عناصر این نظام بر جای خواهد گذاشت. نگاهی اجمالی به سیر تحول نظام حکمرانی دانشگاهی مشخص میکند که امروزه الگوهای حکمرانی نوینی همچون الگوی بازارمحور موردتوجه بسیاری از نظامهای آموزش عالی در سطح جهان قرارگرفته و کشورهای مختلف در چارچوبهای حقوقی، علمی و توسعهای خود، بهسوی الگوی حکمرانی بازارمحور و جامعهمحور درحرکتاند. مقاله حاضر با بررسی سیر گذار الگوهای حکمرانی دانشگاهی در قالب مطالعهای تطبیقی از چهار کشور فرانسه، ایران، آلمان و ایتالیا درصدد پاسخ به این سؤال است که شیوه حکمرانی بر دانشگاهها در کشورهای مذکور در طی سه دهه گذشته چه تحولاتی را تجربه کرده است. سؤال دیگری که این مقاله در پی پاسخ به آن است، این است که کدامیک از الگوهای یادشده و یا ترکیبی از آنها کارکرد و منافع بیشتری برای نظام آموزش عالی ایجاد میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد، الگوهای حکمرانی دانشگاهی را میتوان عموماً در 4 دسته کلی شامل الگوی حکمرانی بازارمحور، دولتمحور، آکادمیک و ترکیبی، طبقهبندی و از ابعاد 12 گانه حکمرانی دانشگاهی با یکدیگر مقایسه نمود. یافته دیگر نشان میدهد که در سیر گذار این الگوها، تمایل به تغییر از الگوی دولتمحور به الگوی آکادمیک و سپس به الگوهای بازارمحور و نهایتاً ترکیبی قابلمشاهده است. البته این روند در همه کشورهای موردبررسی این پژوهش مشابه نبوده است و برای این حرکت، تغییرات قانونی و ساختاری در بدنه حکمرانی دانشگاه اهمیت زیادی دارد.
ranaaei kordshooli H, alavi S M. Comparing university governance models in four countries. ihej 2022; 14 (1) :91-113 URL: http://ihej.ir/article-1-1032-fa.html
رعنایی کردشولی حبیب اله، علوی سید مسلم. مقایسه الگوهای حکمرانی دانشگاهی در کشورهای منتخب. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :91-113