دوره 4، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ربانی رسول، ربانی علی، ماهر زهرا. ارائه یک مدل جامعه شناختی به منظور افزایش تولید علمی در اجتماعات علمی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)  . آموزش عالی ایران. 1391; 4 (2)

URL: http://ihej.ir/article-1-634-fa.html


1- با کمال تأسف مطلع شدیم که جناب آقای دکتر رسول ربانی به رحمت خدا پیوسته است. فصلنامه آموزش عالی ایران بدین ترتیب مراتب تأثر و تأسف خود را از فقدان این همکار ارجمند ابراز می دارد.
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5877 مشاهده)

تاریخ دریافت: 02/08/1390

تاریخ پذیرش: 17/12/1390

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق و علمی‌عوامل جامعه شناختی مؤثر بر تولید علمی‌اعضای اجتماعات علمی‌دانشگاه اصفهان صورت گرفته است.

در ابتدا رویکردهای مختلف مورد استفاده در مطالعه تولید علمی‌و همچنین مفهوم و تاریخچه اجتماع علمی‌ مورد بررسی قرار گرفته ، سپس عوامل مؤثر بر تولید علمی‌از دیدگاه نظریه پردازان اجتماع علمی‌(همچون رندل کالینز ،‌هاگستروم ، کوهن ، لاتور و ولگار) شناسایی شده است.

روش تحقیق در‌این پژوهش از نوع پیمایش می‌باشد و از شیوه نمونه گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی‌، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90– 1389 می‌باشند که تعدادشان برابر با 2865 نفراست و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.

مهم­ترین نتایج ‌این پژوهش عبارتند از: در میان گروه‌های تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمی‌و گروه فنی و مهندسی پایین­ترین تولید علمی ‌را به خود اختصاص داده­اند. متغیرهای «میزان تعاملات و ارتباطات» ، «انرژی احساسی» و «اجماع معرفتی» نیز یک رابطه مثبت و معنادار را با تولید علمی ‌نشان می‌دهند. اما در مدل رگرسیونی متغیر «فضای توجه نمادین» تأثیرگذاری معناداری را بر تولید علمی‌ نشان نداد و از معادله حذف شد. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخص­های برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب می­تواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تولید علمی در دانشگاه­ها ارائه شود.

متن کامل [PDF 1110 kb]   (1015 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.