تاریخ دریافت: 19/12/1392
تاریخ پذیرش: 04/10/1393
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایبندی به مؤلفههای اخلاق پژوهشی در تجارب پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد در مراحل تهیه و تدوین پایان نامه انجام گرفته است.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموختگان کارشناسی ارشد ورودی سال 89 رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای صنعتی (و دولتی) شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی، حجم نمونه به تعداد 330 نفر انتخاب گردید. روش تحقیق، روش توصیفی – پیمایشی است و برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با بکارگیری شاخصهای آمار توصیفی و مدلهای مختلف آمار استنباطی از قبیل: T تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون تحلیل واریانس چند متغیره و نیز آزمون فریدمن انجام گرفت.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که دورنمای فضای اخلاقی حاکم بر فعالیتهای پژوهشی دانشجویان جامعه آماری، فضای هنجارمندی و رعایت قواعد متعارف پژوهشگری است و میانگین بدست آمده برای کل مؤلفهها بالاتر از میانگین نظری برآورد شده است. در بین طیف رفتارهای مغایر اخلاق پژوهشی، تلقی دانشجویان جامعه آماری از غیرمجاز بودن رفتارهای سؤال برانگیز پژوهشی در مقایسه با رفتارهای نادرست پژوهشی کمتر بوده است و این امر با احتمال ارتکاب و یا اجتناب آنها از اینگونه رفتارها همبستگی معنیداری را نشان داده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |