بررسی وضعیت رعایت اخلاق پژوهشی در تجارب پژوهشی انجام پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های فنی و مهندسی دانشگاه های دولتی سطح تهران
|
محمد یمنی دوزی سرخابی1، علی خاکی صدیق2، علی داود زاده3 |
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیهد بهشتی 2- دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی 3- دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی |
|
چکیده: (5499 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 19/12/1392
تاریخ پذیرش: 04/10/1393
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایبندی به مؤلفههای اخلاق پژوهشی در تجارب پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد در مراحل تهیه و تدوین پایان نامه انجام گرفته است.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموختگان کارشناسی ارشد ورودی سال 89 رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای صنعتی (و دولتی) شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی، حجم نمونه به تعداد 330 نفر انتخاب گردید. روش تحقیق، روش توصیفی – پیمایشی است و برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با بکارگیری شاخصهای آمار توصیفی و مدلهای مختلف آمار استنباطی از قبیل: T تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون تحلیل واریانس چند متغیره و نیز آزمون فریدمن انجام گرفت.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که دورنمای فضای اخلاقی حاکم بر فعالیتهای پژوهشی دانشجویان جامعه آماری، فضای هنجارمندی و رعایت قواعد متعارف پژوهشگری است و میانگین بدست آمده برای کل مؤلفهها بالاتر از میانگین نظری برآورد شده است. در بین طیف رفتارهای مغایر اخلاق پژوهشی، تلقی دانشجویان جامعه آماری از غیرمجاز بودن رفتارهای سؤال برانگیز پژوهشی در مقایسه با رفتارهای نادرست پژوهشی کمتر بوده است و این امر با احتمال ارتکاب و یا اجتناب آنها از اینگونه رفتارها همبستگی معنیداری را نشان داده است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق پژوهشی، رفتارهای مغایر اخلاق پژوهشی، پایان نامه، رشته های فنی و مهندسی |
|
متن کامل [PDF 1123 kb]
(2687 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|