[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 109-130 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه آموزش عالی با استفاده از نگاشت ادراکی فازی (FCM) و یادگیری هبین فعال (AHL)
مسلم آرمان مهر*1، صدرا احمدی2، رضا منیعی3، وجیهه آرمان مهر4
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه موناش ملبورن استرالیا
3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده:   (3156 مشاهده)

تاریخ دریافت:08/10/1392

تاریخ پذیرش:13/02/1394

چکیده

 شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت (CSFs) امری ضروری برای موفقیت سازمان­ها است. هر چه سازمان­ها در تدوین راهبردهای خود، توجه بیشتری به CSFs مبذول دارند، از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار خواهند شد. حوزه آموزش عالی یکی از حوزه‌‌هایی است که مخاطبان فراوانی دارد و کسب موفقت در آن امری الزام‌آور برای کشور است. ازاین‌رو هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عواملی است که بر کسب موفقیت در این حوزه تأثیرگذار هستند. عوامل تأثیرگذار در هر سیستم علاوه بر تأثیرگذاری بر روی سیستم بر روی یکدیگر نیز تأثیرگذارند. لذا شناسایی و توجه به این‌گونه از تأثیرات جانبی بین عوامل می‌تواند تحلیل میزان تأثیرگذاری عوامل بر موفقیت سازمان را کاراتر نماید. ازاین‌رو در این تحقیق از ابزاری تحت عنوان نگاشت ادراکی فازی (FCM) برای شناسایی و نمایش روابط داخلی عوامل و استفاده شده است. این ابزار با استفاده از نظارت افراد خبره تمامی روابط احتمالی میان عوامل تأثیرگذار در یک سیستم را شناسایی نموده، آن‌ها را وزن دهی کرده و به‌صورت گرافیکی نمایش می‌‌دهد. با توجه به این نکته که این ابزار از نظرات خبرگان برای تعیین وزن روابط علت و معلولی میان عوامل استفاده می‌نماید، ممکن است در شناسایی دقیق وزن­های ذکرشده دچار خطا شود. بدین منظور روش‌هایی به‌منظور کاهش خطای این ابزار و افزایش همگرایی مدل نهایی توسعه پیدا کرده‌اند. در این پژوهش روش یادگیری هیبن فعال (AHL) به‌منظور اصلاح خطاهای موجود در وزن‌ها محاسبه‌شده روابط میان عوامل استفاده شده است؛ بنابراین خروجی این تحقیق علاوه بر شناسایی روابط علی میان عوامل تأثیرگذار و تعیین عوامل حیاتی موفقیت با تحلیل مدل نهایی، کارایی روش یادگیری هیبن فعال را نیز اثبات می‌نماید.

واژه‌های کلیدی: عوامل حیاتی موفقیت، نگاشت ادراکی فازی، یادگیری هبین فعال، آموزش عالی
متن کامل [PDF 1361 kb]   (1411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


آرمان مهر مسلم، احمدی صدرا، منیعی رضا، آرمان مهر وجیهه. بررسی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه آموزش عالی با استفاده از نگاشت ادراکی فازی (FCM) و یادگیری هبین فعال (AHL). آموزش عالی ایران. 1394; 7 (1) :109-130

URL: http://ihej.ir/article-1-561-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331