بررسی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه آموزش عالی با استفاده از نگاشت ادراکی فازی (FCM) و یادگیری هبین فعال (AHL)
|
مسلم آرمان مهر1، صدرا احمدی2، رضا منیعی3، وجیهه آرمان مهر4 |
1- دانشگاه پیام نور 2- دانشگاه موناش ملبورن استرالیا 3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی 4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد |
|
چکیده: (6164 مشاهده) |
تاریخ دریافت:08/10/1392
تاریخ پذیرش:13/02/1394
چکیده
شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت (CSFs) امری ضروری برای موفقیت سازمانها است. هر چه سازمانها در تدوین راهبردهای خود، توجه بیشتری به CSFs مبذول دارند، از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار خواهند شد. حوزه آموزش عالی یکی از حوزههایی است که مخاطبان فراوانی دارد و کسب موفقت در آن امری الزامآور برای کشور است. ازاینرو هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عواملی است که بر کسب موفقیت در این حوزه تأثیرگذار هستند. عوامل تأثیرگذار در هر سیستم علاوه بر تأثیرگذاری بر روی سیستم بر روی یکدیگر نیز تأثیرگذارند. لذا شناسایی و توجه به اینگونه از تأثیرات جانبی بین عوامل میتواند تحلیل میزان تأثیرگذاری عوامل بر موفقیت سازمان را کاراتر نماید. ازاینرو در این تحقیق از ابزاری تحت عنوان نگاشت ادراکی فازی (FCM) برای شناسایی و نمایش روابط داخلی عوامل و استفاده شده است. این ابزار با استفاده از نظارت افراد خبره تمامی روابط احتمالی میان عوامل تأثیرگذار در یک سیستم را شناسایی نموده، آنها را وزن دهی کرده و بهصورت گرافیکی نمایش میدهد. با توجه به این نکته که این ابزار از نظرات خبرگان برای تعیین وزن روابط علت و معلولی میان عوامل استفاده مینماید، ممکن است در شناسایی دقیق وزنهای ذکرشده دچار خطا شود. بدین منظور روشهایی بهمنظور کاهش خطای این ابزار و افزایش همگرایی مدل نهایی توسعه پیدا کردهاند. در این پژوهش روش یادگیری هیبن فعال (AHL) بهمنظور اصلاح خطاهای موجود در وزنها محاسبهشده روابط میان عوامل استفاده شده است؛ بنابراین خروجی این تحقیق علاوه بر شناسایی روابط علی میان عوامل تأثیرگذار و تعیین عوامل حیاتی موفقیت با تحلیل مدل نهایی، کارایی روش یادگیری هیبن فعال را نیز اثبات مینماید. |
|
واژههای کلیدی: عوامل حیاتی موفقیت، نگاشت ادراکی فازی، یادگیری هبین فعال، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 1361 kb]
(1973 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1395/12/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|