تحلیل محتوایی برنامههای پنجگانه توسعه ایران با توجه به مقولههای الگوهای حکمرانی آموزش عالی
|
احمد فتح الهی1، محمد یمنی دوزی سرخابی2، زهرا صباغیان2، مقصود فراستخواه3، محمود قاضی طباطبایی4 |
1- دانشگاه پیام نور 2- دانشگاه شهید بهشتی 3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی 4- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (12568 مشاهده) |
در این تحقیق به تحلیل محتوایی اسناد مرتبط با برنامههای پنجگانه توسعه با توجه به مقولههای الگوهای حکمرانی آموزش عالی پرداختهشده است. هدف این تحقیق مشخص کردن میزان توجه به مقولههای اصلی و زیر مقولههای مرتبط با هر یک از الگوهای سهگانه حکمرانی آموزش عالی است. جامعه آماری این تحقیق برنامههای پنجگانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آنها است. نمونه تحقیق نیز دربرگیرنده کل جامعه آماری است. معیار توصیف الگوهای سهگانه حکمرانی آموزش عالی بود. واحد تحلیل در این مطالعه، هرکدام از برنامههای توسعه و اسناد پشتیبان آنها بود و واحد ضبط عبارتها، گزارهها، جملهها و کلمات است که دربرگیرنده مضامین و مفاهیم مرتبط با مقولهها و زیر مقولههای الگوهای مختلف حکمرانی آموزش عالی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است. در این مقاله از طریق تلفیق دیدگاههای مرتبط با الگوهای حکمرانی آموزش عالی، سه الگوی عمده در نظر گرفتهشده است که عبارت از الگوی دولتگرا، الگوی بازار محور و الگوی مبتنی بر خود حکمرانی دانشگاهیان (الگوی هومبولتی) است. در این تحقیق هرکدام از قوانین برنامههای پنجگانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آنها با توجه به مقوله ها و زیر مقولههای الگوهای سهگانه حکمرانی به تفکیک موردبررسی و تحلیل محتوایی قرارگرفته است. نتایج بهدستآمده بدین شرح است که در برنامه اول الگوی دولتگرا، در برنامه دوم الگوی دولتگرا و بازار محور، در برنامه سوم و چهارم الگوی هومبولتی و در برنامه پنجم مقولهها و زیر مقولههای الگوی بازار گرا از کمیت بیشتری برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: الگوهای حکمرانی آموزش عالی، الگوی دولتگرا، الگوی بازار محور، الگوی هومبولتی، تحلیل محتوا، برنامههای توسعه ایران. |
|
متن کامل [PDF 823 kb]
(7524 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/2/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|