[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 7-1393 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 47-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوایی برنامه‌های پنج‌گانه توسعه ایران با توجه به مقوله‌های الگوهای حکمرانی آموزش عالی
احمد فتح الهی*1، محمد یمنی دوزی سرخابی2، زهرا صباغیان2، مقصود فراستخواه3، محمود قاضی طباطبایی4
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه شهید بهشتی
3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4- دانشگاه تهران
چکیده:   (5410 مشاهده)

در این تحقیق به تحلیل محتوایی اسناد مرتبط با برنامه­های پنج­گانه توسعه با توجه به مقوله­های الگوهای حکمرانی آموزش عالی پرداخته‌شده است. هدف این تحقیق مشخص کردن میزان توجه به مقوله­های اصلی و زیر مقوله‌های مرتبط با هر یک از الگوهای سه­گانه حکمرانی آموزش عالی است. جامعه آماری این تحقیق برنامه­های پنج­گانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آن‌ها است. نمونه تحقیق نیز دربرگیرنده کل جامعه آماری است. معیار توصیف الگوهای سه‌گانه حکمرانی آموزش عالی بود. واحد تحلیل در این مطالعه، هرکدام از برنامه­های توسعه و اسناد پشتیبان آن‌ها بود و واحد ضبط عبارت­ها، گزاره­ها، جمله­ها و کلمات است که دربرگیرنده مضامین و مفاهیم مرتبط با مقوله­ها و زیر مقوله­های الگوهای مختلف حکمرانی آموزش عالی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است. در این مقاله از طریق تلفیق دیدگاه­های مرتبط با الگوهای حکمرانی آموزش عالی، سه الگوی عمده در نظر گرفته‌شده­ است که عبارت از الگوی دولت­گرا، الگوی بازار محور و الگوی مبتنی بر خود حکمرانی دانشگاهیان (الگوی هومبولتی) است. در این تحقیق هرکدام از قوانین برنامه­های پنج­گانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آن‌ها با توجه به مقوله ­ها و زیر مقوله­های الگوهای سه­گانه حکمرانی به تفکیک موردبررسی و تحلیل محتوایی قرارگرفته است. نتایج به‌دست‌آمده بدین شرح است که در برنامه اول الگوی دولت­گرا، در برنامه دوم الگوی دولت­گرا و بازار محور، در برنامه سوم و چهارم الگوی هومبولتی و در برنامه پنجم مقوله­ها و زیر مقوله­های الگوی بازار گرا از کمیت بیشتری برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: الگوهای حکمرانی آموزش عالی، الگوی دولت‌گرا، الگوی بازار محور، الگوی هومبولتی، تحلیل محتوا، برنامه‌های توسعه ایران.
متن کامل [PDF 823 kb]   (3908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Content analysis of Iran’s five developmental programs according to higher education governance patterns. ihej. 2014; 6 (4) :47-82
URL: http://ihej.ir/article-1-378-fa.html

فتح الهی احمد، یمنی دوزی سرخابی محمد، صباغیان زهرا، فراستخواه مقصود، قاضی طباطبایی محمود. تحلیل محتوایی برنامه‌های پنج‌گانه توسعه ایران با توجه به مقوله‌های الگوهای حکمرانی آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1393; 6 (4) :47-82

URL: http://ihej.ir/article-1-378-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925