استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، m_yamani@sbu.ac.ir
چکیده: (12 مشاهده)
بیل ریدینگ یکی از نویسندگانی بود که بهصورت جدی دانشگاه " نئو لیبرال " را زیر بوته نقد خود قرار داد. اندیشمندی که در تحلیلهای خود مأموریت دانشگاه را دوری از تمرکز صرف بر افکار (بخوانیم تقلید و ارزشگذاری بر حفظ متون) که از نظر او ایستا است و نزدیکی به توسعه جریان اندیشهها که سیال و پویا است، میداند. ریدینگ در کتاب خود که ترجمه فرانسوی آن با عنوان در "ویرانههای دانشگاه" منتشر شده است بر مفاهیم مهمی تأکید دارد که یکی از اولین نقدهای اندیشمندانه راجع به وضعیت دانشگاهها در ورود به قرن بیست و یکم میباشد. او که اساساً محوریت کتاب خود را بر پایه اندیشه پداگوژیک بهعنوان میدانی برای پیوند رشتهها با حفظ استقلال نسبی آنها قرار میدهد و در این مسیر مفهوم مهم "پداگوژی شوک" مطرح میکند. او در رویکرد نقادانه خود در باره ی وضعیت فعلی دانشگاهها و راه برونرفت از معضلات و مشکلات آموزشی- پژوهشی ،برای اینکه در دانشگاهها زندگی معنا ساز جاری باشد، بر این باور است که "این شوک، شرط حداقلی پداگوژی است". نوشتار حاضر بر اساس چهارچوب نظری ارایه شده در کتاب پداگوژی دانشگاهی : دیالکتیک نظر و عمل و مقایسه دیدگاه های بیل ریدینگ با مبانی نظری پداگوژی دانشگاهی و نیز نظرات ژاک پله تیر در نقد افکار بیل ریدینگ انجام گرفته است و پرسش هایی را بررسی کرده است:
برای هدایت مسئولانه دانشگاه بهرهگیری از مفهوم پداگوژی شوک چه اهمیتی دارد؟ در چه نوع شبکه ارتباطی چنین پداگوژی میتواند هدایتگر باشد؟ در این پداگوژی چگونه آنچه قابلبیان نیست میتواند شنیده شود؟ افکار اصیل در ارتباطات دانشگاهی چگونه میتواند شکل گیرد؟ این مفهوم تا چه حد می تواند به رهبری پداگوژیک کمک رسان باشد؟
نتیجه:این مطالعه تامل پذیرانه بر پیچیدگی موقعیت های یادگیری در دانشگاه ها تاکید دارد به این معنا که فهم این موقعیت ها نمی تواند بدون پیوند رشته های مختلفی که این موقعیت ها را مطالعه می کنند که تحت عنوان "علوم تربیتی" از آن یاد می شود ممکن نمی باشد به عبارت دیگر نتایج حاصل از محوریت یک رشته خاص برای توسعه توانایی ها و قابلیت های دانشجویان ، بدون پیوند ارگانیک بین رشته های مختلف مرتبط با مطالعات سیستم های پیچیده ی دانشگاه ها به رویکرد های جزمی و کاهنده منجر می شود که نمی تواند کلیت چنین سیستم های پیچیده ای را درک کند. پداگوژی دانشگاهی زمینه ی مناسبی برای تحقق چنین پیوندی می باشد
نوع مقاله:
سخن سردبیر |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/8/5 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24