استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، m_yamani@sbu.ac.ir
چکیده: (285 مشاهده)
بیل ریدینگ یکی از نویسندگانی بود که بهصورت جدی دانشگاه " نئو لیبرال " را زیر بوته نقد خود قرار داد. اندیشمندی که در تحلیلهای خود مأموریت دانشگاه را دوری از تمرکز صرف بر افکار (بخوانیم تقلید و ارزشگذاری بر حفظ متون) از نظر او ایستا است و نزدیکی به توسعه جریان اندیشهها که سیال و پویا است، میداند. ریدینگ در کتاب خود که ترجمه فرانسوی آن با عنوان در "ویرانههای دانشگاه" منتشر شده است بر مفاهیم مهمی تأکید دارد که یکی از اولین نقدهای اندیشمندانه راجع به وضعیت دانشگاهها در ورود به قرن بیست و یکم میباشد. او که اساساً محوریت کتاب خود را بر پایه اندیشه پداگوژیک بهعنوان میدانی برای پیوند رشتهها با حفظ استقلال نسبی آنها قرار میدهد و در این مسیر مفهوم مهم "پداگوژی شوک" را مطرح میکند. او در رویکرد نقادانه خود دربارهی وضعیت فعلی دانشگاهها و راه برونرفت از معضلات و مشکلات آموزشی- پژوهشی، برای اینکه در دانشگاهها زندگی معنا ساز جاری باشد، بر این باور است که "این شوک، شرط حداقلی پداگوژی است". نوشتار حاضر بر اساس چهارچوب نظری ارائهشده در کتاب پداگوژی دانشگاهی: دیالکتیک نظر و عمل و مقایسه دیدگاههای بیل ریدینگ با مبانی نظری پداگوژی دانشگاهی و نیز نظرات ژاک پله تیر در نقد افکار بیل ریدینگ انجام گرفته است و پرسشهایی را بررسی کرده است:
برای هدایت مسئولانه دانشگاه بهرهگیری از مفهوم پداگوژی شوک چه اهمیتی دارد؟ در چه نوع شبکه ارتباطی چنین پداگوژی میتواند هدایتگر باشد؟ در این پداگوژی چگونه آنچه قابلبیان نیست میتواند شنیده شود؟ افکار اصیل در ارتباطات دانشگاهی چگونه میتواند شکل گیرد؟ این مفهوم تا چه حد میتواند به رهبری پداگوژیک کمکرسان باشد؟
نتیجه: این مطالعه تأمل پذیرانه بر پیچیدگی موقعیتهای یادگیری در دانشگاهها تأکید دارد به این معنا که فهم این موقعیتها بدون پیوند رشتههای مختلفی که این موقعیتها را مطالعه میکنند که تحت عنوان "علوم تربیتی" از آن یاد میشود ممکن نمیباشد بهعبارتدیگر نتایج حاصل از محوریت یک رشته خاص برای توسعه تواناییها و قابلیتهای دانشجویان، بدون پیوند ارگانیک بین رشتههای مختلف مرتبط با مطالعات سیستمهای پیچیدهی دانشگاهها به رویکردهای جزمی و کاهنده منجر میشود که نمیتواند کلیت چنین سیستمهای پیچیدهای را درک کند. پداگوژی دانشگاهی زمینهی مناسبی برای تحقق چنین پیوندی میباشد
نوع مقاله:
سخن سردبیر |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/8/5 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24