1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، h.farhadirad@scu.ac.ir
چکیده: (128 مشاهده)
اعضای هیأت علمی دانشگاه به واسطه کار علمی و زیستن در محیط دانشگاه، دارای هویت دانشگاهی میشوند. درگیر شدن استادان در وظایف متنوع، میتواند آنها را دچار سردرگمی و تنش هویت دانشگاهی نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تنوع وظیفه بر تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاههای دولتی ایران انجام شد. رویکرد پژوهش کمی و کیفی و از نوع چندروشی بود. جامعه آماری شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ایران بود و مشارکتکنندگان در پژوهش در بخش کمی 373 نفر از اعضای هیأت علمی از 45 دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای چند مرحله انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز با 12 نفر از اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاهها که با روش نمونهگیری هدفمند شناسایی شدهبودند، مصاحبه عمیق انجام شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که اعضای هیأت علمی اعتقاد دارند برای انجام بهتر رسالت استادی خود ضرورت دارد وظایف متنوعی را انجام دهند. نتایج پژوهش نشان میدهد که به طورکلی تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاههای دولتی ایران بیش از حد متوسط است که برپایه نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون نیز مؤلفه پژوهشگری حرفهای با قدرت بیشتری تنش هویت دانشگاهی را پیش بینی میکند و مؤلفههای کنشگری اجتماعی و منشأ درآمد اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارند. همچنین اثر یادگیرندگی مادام العمر و تعالی در تدریس بر تنش هویتی معنادار نبود. نتایج پژوهش نشان میدهد که اعضای هیأت علمی شغل خود را حفظ میکنند و تمایلی به ترک دانشگاه ندارند که علل این تمایل به ماندگاری در دانشگاه را میتوان در دو دسته عوامل امید آفرین و نگران کننده دستهبندی نمود.