دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 87-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani S, Farhadi Rad H, Hashemi Sheykhshabani ُ E. Reflections on the Diversity of Duties and Academic Identity of Faculties in Iranian Public Universities. ihej 2024; 16 (1) :63-87
URL: http://ihej.ir/article-1-2051-fa.html
حسنی سپیده، فرهادی راد حمید، هاشمی شیخ شبانی سید اسماعیل. تأملی بر تنوع وظیفه و هویت دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (1) :63-87

URL: http://ihej.ir/article-1-2051-fa.html


1- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، h.farhadirad@scu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (914 مشاهده)
هدف: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به‌واسطه کار علمی و زیستن در محیط دانشگاه، دارای هویت دانشگاهی می‌شوند. درگیر شدن استادان در وظایف متنوع، می‌تواند آن‌ها را دچار سردرگمی و تنش هویت دانشگاهی نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تنوع وظیفه بر تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاه‌های دولتی ایران انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش کمی و کیفی و از نوع چند روشی بود. جامعه آماری شامل کلیه­ی اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران بود و مشارکت‌ کنندگان در پژوهش در بخش کمی 373 نفر از اعضای هیئت ‌علمی از 45 دانشگاه بودند که با روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز با 12 نفر از اعضای هیئت‌ علمی و مدیران دانشگاه‌ها که با روش نمونه­ گیری هدفمند شناسایی شده بودند، مصاحبه عمیق انجام شد.
یافته‌ها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که اعضای هیئت‌علمی اعتقاد دارند برای انجام بهتر رسالت استادی خود ضرورت دارد وظایف متنوعی را انجام دهند و به‌طور کلی تنش هویت دانشگاهی استادان دانشگاه‌های دولتی ایران بیشتر ‌ازحد متوسط است که بر پایه نتایج بدست ‌آمده از آزمون رگرسیون نیز مؤلفه پژوهشگری حرفهای با قدرت بیشتری تنش هویت دانشگاهی را پیش‌بینی میکند و مؤلفههای کنشگری اجتماعی و منشأ درآمد اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارند. همچنین اثر یادگیرندگی مادام‌العمر و تعالی در تدریس بر تنش‌ هویتی معنادار نبود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اعضای هیئت‌علمی شغل خود را حفظ می‌کنند و تمایلی به ترک دانشگاه ندارند که علل این تمایل به ماندگاری در دانشگاه را می‌توان در دو دسته عوامل امیدآفرین و نگران‌کننده دسته‌بندی نمود.
نتیجه‌گیری: هویت علمی یکی از اجزای کلیدی نظام دانشگاهی است؛ بنابراین باید زمینه شکوفایی آن را فراهم کرد و اجازه نداد که تنوع وظایف، دخالت افراد غیردانشگاهی یا هر دلیل دیگری منجر به تنش هویتی شود.
متن کامل [PDF 1567 kb]   (286 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/27 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.