تغییرات شتابان و تحوّلات سریع جوامع
با بهره جستن از تکنولوژی نوین مبتنی بر اطّلاعات در هزاره سوم و نقش حسّاس، کلیدی
و محوری سازمانهای آموزشی در انتقال اطّلاعات و تلاش برای دستیابی به توسعه و
پیشرفت علمی تأمّل و تفکّر در خصوص نظامهای مدیریّتی حاکم بر سازمانهای آموزشی بهخصوص
دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی را میطلبد. به همین منظور و با هدف شناخت تأثیر
نظامهای آموزشی بر ساختار سازمانی و مدیریّت دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی
موجود در کشور و در نهایت تأثیر فرایند یاددهی یادگیری بر مدیریّت و ساختار آموزشی
سازمانهای آموزشی، تحقیقی تحت عنوان بررسی نظام مدیریّتی دانشگاه پیام نور (با
نظام آموزش باز و از راه دور) و تفاوت آن با دانشگاههای سنّتی (مرسوم) انجام شد.
جامعه آماری مورد مطالعه، متشکّل از دانشگاه پیام نور (تنها دانشگاه آموزش از راه
دور ایران) و کلّیّه دانشگاههای به عنوان دانشگاههای مرسوم در نظر گرفته شد.
نمونه آماری مورد مطالعه، متشکّل از
کلّیّه واحدها و دانشکدههای دانشگاه تهران، 5 منطقه و 20 مرکز از بین مناطق و
مراکز دانشگاه پیام نور !supportFootnotes]-->[1] و 5 منطقه و 20 واحد از
دانشگاه آزاد اسلامیدر سراسر کشوربود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب
شد. اطّلاعات گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون کروسکال و
الیس و مجذورکای x2))
استخراج و تجزیه و تحلیل شد. برخی از نتایج بهدستآمده نشان داد که:
نظام مدیریّتی دانشگاه پیام نور تحت تأثیر نظام آموزشی آن
میباشد و فرایند یاددهی یادگیری در ساختار سازمانی دانشگاهها تأثیر میگذارد.
ساختار سازمانی دانشگاههای مرسوم
بیشتر به سمت ساختار مکانیکی و ساختار دانشگاه پیام نور به سمت ارگانیکی بودن
تمایل دارد و ساختاری انعطافپذیرتر از دانشگاههای مرسوم دارد. فرایند یاددهی یادگیری
در دانشگاه پیام نور به وسیله سازمان طرّاحی و اجرا میشود؛ ولی در دانشگاههای
مرسوم به عهده استاد میباشد. و....
!supportFootnotes]-->[1]. در زمان اجرا ی پژوهش ساختار دانشگاه پیام نور شامل 10
منطقه و 256 مرکز و واحد بود
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |