[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1388 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 81-106 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثّر بر نظام مدیریّتی دانشگاه‌های باز و از راه دور در مقایسه با دانشگاه‌های مرسوم
عیسی ابراهیم زاده*1، مژگان حیدری
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (5900 مشاهده)

تغییرات شتابان و تحوّلات سریع جوامع با بهره جستن از تکنولوژی نوین مبتنی بر اطّلاعات در هزاره سوم و نقش حسّاس، کلیدی و محوری سازمانه‌ای آموزشی در انتقال اطّلاعات و تلاش برای دستیابی به توسعه و پیشرفت علمی‌ تأمّل و تفکّر در خصوص نظام‌های مدیریّتی حاکم بر سازمانه‌ای آموزشی به‌‌‌خصوص دانشگاه‌ها و مؤسّسات آموزش عالی را می‌طلبد. به همین منظور و با هدف شناخت تأثیر نظام‌های آموزشی بر ساختار سازمانی و مدیریّت دانشگاه‌ها و مؤسّسات آموزش عالی موجود در کشور و در نهایت تأثیر فرایند یاددهی یادگیری بر مدیریّت و ساختار آموزشی سازمانه‌ای آموزشی، تحقیقی تحت عنوان بررسی نظام مدیریّتی دانشگاه پیام‌ نور (با نظام آموزش باز و از راه دور) و تفاوت آن با دانشگاه‌های سنّتی (مرسوم) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه، متشکّل از دانشگاه پیام ‌نور (تنها دانشگاه آموزش از راه دور ایران) و کلّیّه دانشگاه‌های به عنوان دانشگاه‌های مرسوم در نظر گرفته شد.

نمونه آماری مورد مطالعه، متشکّل از کلّیّه واحدها و دانشکده‌های دانشگاه تهران، 5 منطقه و 20 مرکز از بین مناطق و مراکز دانشگاه پیام ‌نور !supportFootnotes]-->[1] و 5 منطقه و 20 واحد از دانشگاه آزاد اسلامی‌در سراسر کشوربود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. اطّلاعات گردآوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون کروسکال و الیس و مجذورکای x2)) استخراج و تجزیه و تحلیل شد. برخی از نتایج به‌‌دست‌‌‌آمده نشان داد که:

نظام مدیریّتی دانشگاه پیام ‌نور تحت تأثیر نظام آموزشی آن می‌باشد و فرایند یاددهی یادگیری در ساختار سازمانی دانشگاه‌ها تأثیر می‌گذارد.

ساختار سازمانی دانشگاه‌های مرسوم بیشتر به سمت ساختار مکانیکی و ساختار دانشگاه پیام ‌نور به سمت ارگانیکی بودن تمایل دارد و ساختاری انعطاف‌پذیرتر از دانشگاه‌های مرسوم دارد. فرایند یاددهی یادگیری در دانشگاه پیام ‌نور به وسیله سازمان طرّاحی و اجرا می‌شود؛ ولی در دانشگاه‌های مرسوم به عهده استاد می‌باشد. و....

!supportFootnotes]-->

!supportFootnotes]-->[1]. در زمان اجرا ی پژوهش ساختار دانشگاه پیام نور شامل 10 منطقه و 256 مرکز و واحد بود

واژه‌های کلیدی: آموزش باز و از راه دور، آموزش سنّتی، مدیریّت آموزشی، ساختار سازمانی، فرایند یاددهی یادگیری، نظام آموزشی، کارکردهای مدیریّتی
متن کامل [PDF 166 kb]   (560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Performance evaluation of scientificpractical educational organizations (termic) in Tehran (2006). ihej. 2009; 1 (1) :81-106
URL: http://ihej.ir/article-1-201-fa.html

ابراهیم زاده عیسی، حیدری مژگان. عوامل مؤثّر بر نظام مدیریّتی دانشگاه‌های باز و از راه دور در مقایسه با دانشگاه‌های مرسوم. آموزش عالی ایران. 1388; 1 (1) :81-106

URL: http://ihej.ir/article-1-201-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 6-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877