1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران ، rhgholizadeh@um.ac.ir 3- استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده: (986 مشاهده)
مسئله و هدف: با وجود اهمیت آموزش و پژوهش بهعنوان دو کارکرد اصلی دانشگاهها و پذیرش این مفروضه جهانی که پژوهش برای آموزش سودمند است و همچنین مبهم بودن جایگاه این دو در سیاست و عمل آموزش عالی،هدف اصلی این پژوهش، تحلیل تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی گروه علوم انسانی (الف) از پیوند آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد است. روش کار:برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفته شد. کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم انسانی (الف) سرآمد آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد جامعه موردمطالعه را تشکیل دادند که مشتمل بر 48 نفر بودند. از این میان، 20 نفر بهعنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از شیوه کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. یافتهها:بر اساس یافتههای این پژوهش، چهارده مقوله اصلی با هدف درک ماهیت آموزش و ماهیت پژوهش، هفت مقوله اصلی حول محور رابطه آموزش و پژوهش و چهارده مقوله اصلی بهعنوان عوامل پیشبرنده و بازدارنده رابطه آموزش و پژوهش شناسایی و استخراج شد. نتیجهگیری:نظر به تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی موردمطالعه بین آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد رابطه وجود دارد و جهت این رابطه به دو شکل مثبت و منفی قابلملاحظه است. به نظر میرسد رابطه بین پژوهش و آموزش برحسب مقطع تحصیلی و ماهیت رشته تحصیلی نسبی است. چنانکه این رابطه در سطح دکتری قویترین و در سطح کارشناسی ضعیفترین حالت را به خود اختصاص داده است.
Talebian Sharif F, Hosseingholizadeh R, Ahanchian M. Lived experiences of university faculty members from the education and research nexus. ihej 2023; 14 (2) :78-100 URL: http://ihej.ir/article-1-1916-fa.html
طالبیان شریف فاطمه، حسین قلی زاده رضوان، آهنچیان محمدرضا. تحلیل تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی دانشگاه از پیوند آموزش و پژوهش. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (2) :78-100