Talebian Sharif F, Hosseingholizadeh R, Ahanchian M. Lived experiences of university faculty members from the education and research nexus. ihej 2023; 14 (2) :78-100
URL:
http://ihej.ir/article-1-1916-fa.html
طالبیان شریف فاطمه، حسین قلی زاده رضوان، آهنچیان محمدرضا. تحلیل تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی دانشگاه از پیوند آموزش و پژوهش. آموزش عالی ایران. ۱۴۰۱; ۱۴ (۲) :۷۸-۱۰۰
URL: http://ihej.ir/article-۱-۱۹۱۶-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
۲- دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران ، rhgholizadeh@um.ac.ir
۳- استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده: (۲۳۴۲ مشاهده)
مسئله و هدف: با وجود اهمیت آموزش و پژوهش بهعنوان دو کارکرد اصلی دانشگاهها و پذیرش این مفروضه جهانی که پژوهش برای آموزش سودمند است و همچنین مبهم بودن جایگاه این دو در سیاست و عمل آموزش عالی، هدف اصلی این پژوهش، تحلیل تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی گروه علوم انسانی (الف) از پیوند آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد است.
روش کار: برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفته شد. کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم انسانی (الف) سرآمد آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد جامعه موردمطالعه را تشکیل دادند که مشتمل بر 48 نفر بودند. از این میان، 20 نفر بهعنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از شیوه کدگذاری باز و محوری تحلیل شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، چهارده مقوله اصلی با هدف درک ماهیت آموزش و ماهیت پژوهش، هفت مقوله اصلی حول محور رابطه آموزش و پژوهش و چهارده مقوله اصلی بهعنوان عوامل پیشبرنده و بازدارنده رابطه آموزش و پژوهش شناسایی و استخراج شد.
نتیجهگیری: نظر به تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی موردمطالعه بین آموزش و پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد رابطه وجود دارد و جهت این رابطه به دو شکل مثبت و منفی قابلملاحظه است. به نظر میرسد رابطه بین پژوهش و آموزش برحسب مقطع تحصیلی و ماهیت رشته تحصیلی نسبی است. چنانکه این رابطه در سطح دکتری قویترین و در سطح کارشناسی ضعیفترین حالت را به خود اختصاص داده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1401/11/22