دوره 14، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 90-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vahedchokdeh H, karamipor M R, sohbatlo A. Construction of knowledge commercialization scale for universities and its accreditation in Guilan University. ihej 2022; 14 (1) :66-90
URL: http://ihej.ir/article-1-1836-fa.html
واحدچوکده حسین، کرمی پور محمدرضا، صحبت لو علی. ساخت مقیاس تجاری‌سازی دانش برای دانشگاه‌ها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :66-90

URL: http://ihej.ir/article-1-1836-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، hosein_vahed2012@yahoo.com
2- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
3- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، (زنجان)، تهران، ایران
چکیده:   (1772 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاری‌سازی دانش برای دانشگاه‌ها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش رؤسا، مدیران گروه و استادان دانشگاه، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان بودند. برای انجام پژوهش، در مرحله کیفی 30 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و در مرحله کمی، 230 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در مرحله کیفی، با نمونه­ها مصاحبه عمیق تا دستیابی به اشباع نظری موضوع انجام شد و در مرحله کمی، از مشارکت‌کنندگان درخواست شد تا به پرسشنامه پژوهش پاسخ دهند. برای تحلیل اطلاعات مرحله کیفی از روش تئوری داده بنیاد و برای تحلیل داده‌های کمی از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده شد. جهت آزمون اعتبار پرسش­نامه با بهره­گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی، روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار موردبررسی قرار گرفت.
بحث و نتیجه‌گیری: در مرحله کیفی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی مصاحبه­ها و رویکرد سیستمی اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 146 مفهوم اولیه، 23 مفهوم ثانویه و 9 مقوله عمده (سرمایه فکری، بهره‌وری دانشگاهی، سیاست­ها و قابلیت‌های سازمانی، نهادینه کردن تجاری‌سازی، بسترسازی، شبکه‌سازی (شبکه گرایی)، خلق دانش، دستیابی به توان رقابتی، قابلیت تجاری‌سازی دانش) استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به‌دست‌آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها به هم مرتبط گردید. درنهایت به‌عنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدین‌صورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفه‌های تجاری‌سازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینه­ای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاری‌سازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخله­گر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاری‌سازی دانش از طریق 15 گویه و عامل پیامدهای اجرای تجاری‌سازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویه ها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیش‌بینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحی‌شده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازه‌گیری تجاری‌سازی دانش دانشگاه‌ها را دارد. با توجه به نبود ابزار اندازه‌گیری بومی برای تجاری‌سازی دانش، به نظر می­رسد پرسشنامه طراحی‌شده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهش‌هایی که ازاین‌پس پیرامون تجاری‌سازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاه‌ها انجام بشود می­توان از این پرسشنامه استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (410 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.