1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، hosein_vahed2012@yahoo.com 2- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران 3- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، (زنجان)، تهران، ایران
چکیده: (859 مشاهده)
هدف: پژوهشحاضرباهدفساختمقیاستجاریسازی دانش برایدانشگاههاواعتباریابیآندردانشگاه گیلانانجام شدهاست. موادوروشها: پژوهش حاضر با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش رؤسا، مدیران گروه و استادان دانشگاه، متخصصانمراکزرشددانشگاهیو پارکعلموفناوریدراستانگیلان بودند. برای انجام پژوهش، در مرحله کیفی 30 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در مرحله کمی، 230 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در مرحله کیفی، با نمونهها مصاحبه عمیق تا دستیابی به اشباع نظری موضوع انجام شد و در مرحله کمی، از مشارکتکنندگان درخواست شد تا به پرسشنامه پژوهش پاسخ دهند. برای تحلیل اطلاعات مرحله کیفی از روش تئوری داده بنیاد و برای تحلیل دادههای کمی ازآمارتوصیفیواستنباطیونرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. جهتآزموناعتبارپرسشنامهبابهرهگیریازتحلیلعاملیاکتشافیوتحلیلعاملی تائیدی،روایی(سازه،همگرا،واگرا)و پایایی(ضریبآلفایکرونباخ،پایاییترکیبی)ابزارموردبررسیقرار گرفت. بحثونتیجهگیری: در مرحله کیفی،با استفاده از تحلیلمحتوایاستقراییمصاحبههاو رویکرد سیستمی اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 146مفهوم اولیه،23 مفهومثانویهو 9مقولهعمده (سرمایه فکری، بهرهوری دانشگاهی، سیاستها و قابلیتهای سازمانی، نهادینه کردن تجاریسازی، بسترسازی، شبکهسازی (شبکه گرایی)، خلق دانش، دستیابی به توان رقابتی، قابلیت تجاریسازی دانش) استخراج گردید که درمرحله کدگذاریمحوری،مفاهیمبهدستآمدهازمرحلهکدگذاری باز درقالب:شرایطعلی،پدیده محوری،عواملزمینهای،عواملمداخلهگر،راهبردهاوپیامدهابههم مرتبط گردید.درنهایت بهعنواننتیجه،فرمنهاییپرسشنامهبدینصورتتنظیمگردید: عواملعلیازطریق22گویه،پدیدهمحورییا مؤلفههای تجاریسازی دانشازطریق6 گویه،عامل شرایط زمینهای (بستروزمینهمناسب)جهتاجرایتجاریسازی دانش ازطریق32گویه،عواملمداخلهگرو بازدارندهازطریق10گویه،عاملراهبردهایتجاریسازی دانشاز طریق15گویه وعاملپیامدهایاجرایتجاریسازی دانشاز طریق15گویهسنجیدهشدند. نتایجتحلیلعاملینشانازبرازشمطلوبهریکاز گویه هاباعواملداشتونشاندادهریکاز عواملدارایبارعاملیمناسبیجهتپیشبینیابعاداصلیپرسشنامههستندودر نتیجهابزارطراحیشدهاز اعتبارورواییبالاییبرخورداراستوتواناندازهگیریتجاریسازی دانشدانشگاههارادارد. با توجهبهنبودابزاراندازهگیریبومیبرایتجاریسازی دانش،بهنظرمیرسدپرسشنامهطراحیشدهبتواند اینخلأرابرطرفنماید،بنابرایندرپژوهشهاییکهازاینپسپیرامونتجاریسازی دانش،مطالعهوبررسیآندردانشگاههاانجام بشودمیتوانازاینپرسشنامهاستفادهنمود.
vahedchokdeh H, karamipor M R, sohbatlo A. Construction of knowledge commercialization scale for universities and its accreditation in Guilan University. ihej 2022; 14 (1) :66-90 URL: http://ihej.ir/article-1-1836-fa.html
واحدچوکده حسین، کرمی پور محمدرضا، صحبت لو علی. ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :66-90