دوره 13، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 64-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani Douzi Sorkhabi M, Goldasteh A, khosravi H, Mohammadi Moein M. Comparison of strategic planning documents in selected public universities of the country. ihej 2021; 13 (3) :44-64
URL: http://ihej.ir/article-1-1795-fa.html
یمنی دوزی سرخابی محمد، گلدسته اکبر، خسروی حمید، محمدی معین مولود. مقایسه اسناد برنامه‌های راهبردی در دانشگاه‌های دولتی منتخب. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :44-64

URL: http://ihej.ir/article-1-1795-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
2- دانشگاه علم و فرهنگ ،دانشگاه علم و فرهنگ، گروه علوم تربیتی
3- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی ، H.khosravi5970@yahoo.com
4- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
چکیده:   (2326 مشاهده)
هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه اسناد رسمی برنامه‌های راهبردی در دانشگاه‌های دولتی منتخب و پاسخ به این دو پرسش اصلی است : بین عناصر شکلی و محتوایی اسناد برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های دولتی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد؟ آیا در این اسناد، طراحی منحصربه‌فردی متناسب با ویژگی‌های خاص دانشگاه‌های مورد نظر وجود دارد؟ روش پژوهشی استفاده‌شده روش ترکیبی است. در بخش کیفی برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل اسناد دانشگاه‌ها و الگوها از روش تحلیل محتوا و برای بررسی ماتریس تفاوت‌ها و شباهت‌های اسناد برنامه‌ها با الگو‌های برنامه‌ریزی موجود از روش کمی (آمار توصیفی) استفاده‌شده است. دانشگاه‌های نمونه موردبررسی شامل 10 واحد (شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، سمنان، شیراز، صنعتی امیر کبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، کاشان و مازندران) و الگوهای انتخاب شده برنامه‌ریزی راهبردی 11 مورد (مینتزبرگ، بارکر و اسمیت، جانسون، نوستریج، نیواورلئان، انجمن دانشگاه ها، کلر، کللند و کینگ، استینر، ویسکانسین، کافمن و هرمن) بوده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بررسی اسناد بین عناصر محتوایی دانشگاه‌های مذکور تفاوت‌های متمایزی به چشم می‌خورد، درصورتی‌که از نظر بررسی عناصر شکلی شباهت‌های بسیاری بین آن‌ها دیده می‌شود و این روند نسبت به الگوهای برنامه‌های منتخب نیز صادق است. بنابراین نتیجه می‌شود که هیچ کدام از دانشگاه‌های بررسی‌شده، بخصوص از نظر عناصر محتوایی، الگوی خاص مربوط به دانشگاه خود را طراحی نکرده بلکه آن‌ها را اقتباس کرده‌اند و این اقتباس پذیری می‌تواند موفقیت دانشگاه‌ها را در عملیاتی کردن اسناد برنامه‌های تنظیمی با چالش مواجه سازد.
 
متن کامل [PDF 921 kb]   (518 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/3 | پذیرش: 1401/2/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.