[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 3 صفحات 64-44 برگشت به فهرست نسخه ها
    مقایسه اسناد برنامه‌های راهبردی در دانشگاه‌های دولتی منتخب
    محمد یمنی دوزی سرخابی1 ، اکبر گلدسته2 ، حمید خسروی 3، مولود محمدی معین4
    1- دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
    2- دانشگاه علم و فرهنگ ،دانشگاه علم و فرهنگ، گروه علوم تربیتی
    3- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی ، H.khosravi5970@yahoo.com
    4- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه آموزش عالی
    چکیده:   (1258 مشاهده)
    هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه اسناد رسمی برنامه‌های راهبردی در دانشگاه‌های دولتی منتخب و پاسخ به این دو پرسش اصلی است : بین عناصر شکلی و محتوایی اسناد برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های دولتی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد؟ آیا در این اسناد، طراحی منحصربه‌فردی متناسب با ویژگی‌های خاص دانشگاه‌های مورد نظر وجود دارد؟ روش پژوهشی استفاده‌شده روش ترکیبی است. در بخش کیفی برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل اسناد دانشگاه‌ها و الگوها از روش تحلیل محتوا و برای بررسی ماتریس تفاوت‌ها و شباهت‌های اسناد برنامه‌ها با الگو‌های برنامه‌ریزی موجود از روش کمی (آمار توصیفی) استفاده‌شده است. دانشگاه‌های نمونه موردبررسی شامل 10 واحد (شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، سمنان، شیراز، صنعتی امیر کبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، کاشان و مازندران) و الگوهای انتخاب شده برنامه‌ریزی راهبردی 11 مورد (مینتزبرگ، بارکر و اسمیت، جانسون، نوستریج، نیواورلئان، انجمن دانشگاه ها، کلر، کللند و کینگ، استینر، ویسکانسین، کافمن و هرمن) بوده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بررسی اسناد بین عناصر محتوایی دانشگاه‌های مذکور تفاوت‌های متمایزی به چشم می‌خورد، درصورتی‌که از نظر بررسی عناصر شکلی شباهت‌های بسیاری بین آن‌ها دیده می‌شود و این روند نسبت به الگوهای برنامه‌های منتخب نیز صادق است. بنابراین نتیجه می‌شود که هیچ کدام از دانشگاه‌های بررسی‌شده، بخصوص از نظر عناصر محتوایی، الگوی خاص مربوط به دانشگاه خود را طراحی نکرده بلکه آن‌ها را اقتباس کرده‌اند و این اقتباس پذیری می‌تواند موفقیت دانشگاه‌ها را در عملیاتی کردن اسناد برنامه‌های تنظیمی با چالش مواجه سازد.
     
    واژه‌های کلیدی: اسناد برنامه‌های راهبردی، الگوهای برنامه‌ریزی راهبردی، برنامه‌ریزی آموزش عالی، بررسی مقایسه‌ای، دانشگاه‌های دولتی
    متن کامل [PDF 921 kb]   (259 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1400/9/3 | پذیرش: 1401/2/19
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Yamani Douzi Sorkhabi M, Goldasteh A, khosravi H, Mohammadi Moein M. Comparison of strategic planning documents in selected public universities of the country. ihej 2021; 13 (3) :44-64
    URL: http://ihej.ir/article-1-1795-fa.html

    یمنی دوزی سرخابی محمد، گلدسته اکبر، خسروی حمید، محمدی معین مولود. مقایسه اسناد برنامه‌های راهبردی در دانشگاه‌های دولتی منتخب. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :44-64

    URL: http://ihej.ir/article-1-1795-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645