[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 23-1 برگشت به فهرست نسخه ها
دستاوردها و کارکردهای رویکرد مدیریت مشارکتی در نظام آموزش عالی
مهدی عبدالحمید1، حمیدرضا نعمت اللهی2، محمد عبدالحسین زاده3
1- استادیار گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری، دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران ، Mahdi_Abdolhamid@iust.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1110 مشاهده)
اداره کارآمد در آموزش عالی بایستی با مشارکت و همکاری تمامی ذی‌نفعان صورت بگیرد. حکمرانی مشارکتی یکی از رویکردهایی است که با تمرکز با مشارکت و درگیرسازی تمامی ذی‌نفعان در امور ناظر به اداره نهادهای دانشگاهی ارائه‌شده است. در مقاله حاضر با بهره‌گیری از روش فراترکیب، دسته‌بندی جامعی از مؤلفه‌ها، دستاوردها و کارکردهای حکمرانی مشارکتی در نظام آموزش عالی انجام‌شده است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی هست و در پارادایم تفسیرگرایی باهدف اکتشاف مؤلفه‌ها، کارکردها و دستاوردهای حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی انجام‌شده است. در پژوهش حاضر با جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه‌های علمی معتبر و پالایش آن، 100 مقاله به‌عنوان مقالات اصلی برای استخراج یافته‌ها انتخاب شدند. با تحلیل یافته‌ها این نتایج به‌دست‌آمده که کارکردها و دستاوردها حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی را می‌توان به شش دسته: 1- ارتقای هماهنگی، انسجام و یکپارچگی 2- تقویت ارتباطات، ایجاد اعتماد و افزایش مشارکت و تمرکززدایی در تصمیم‌گیری 3- افزایش کارایی و اثربخشی (از طریق همکاری)4- افزایش یادگیری و دسترسی آزادانه به اطلاعات در کمک به تسهیل پیاده‌سازی و اجرای خط‌مشی‌ها 5- افزایش پاسخگویی و شفافیت بیشتر و کاهش اختلافات 6- افزایش تعهد و احساس مسئولیت طبقه‌بندی کرد.
واژه‌های کلیدی: مشارکت، حکمرانی، مدیریت مشارکتی، آموزش عالی، حکمرانی آموزش عالی.
متن کامل [PDF 941 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolhamid M, Nematollahi H, Abdolhosseinzadeh M. Achievements and functions of participatory governance approach in higher education system. ihej 2022; 14 (1) :1-23
URL: http://ihej.ir/article-1-1787-fa.html

عبدالحمید مهدی، نعمت اللهی حمیدرضا، عبدالحسین زاده محمد. دستاوردها و کارکردهای رویکرد مدیریت مشارکتی در نظام آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :1-23

URL: http://ihej.ir/article-1-1787-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570