 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Abdolhamid M,  Nematollahi H,  Abdolhosseinzadeh M. Achievements and functions of participatory governance approach in higher education system.  ihej 2022; 14 (1) :1-23
URL: 
http://ihej.ir/article-1-1787-fa.html   
                    
                    عبدالحمید مهدی،  نعمت اللهی حمیدرضا،  عبدالحسین زاده محمد. دستاوردها و کارکردهای رویکرد مدیریت مشارکتی در نظام آموزش عالی.  آموزش عالی ایران. 1401; 14 (1) :1-23
URL: http://ihej.ir/article-1-1787-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری، دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران ، Mahdi_Abdolhamid@iust.ac.ir
 2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران 
 3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3700 مشاهده)
                    
                    
                    اداره کارآمد در آموزش عالی بایستی با مشارکت و همکاری تمامی ذینفعان صورت بگیرد. حکمرانی مشارکتی یکی از رویکردهایی است که با تمرکز با مشارکت و درگیرسازی تمامی ذینفعان در امور ناظر به اداره نهادهای دانشگاهی ارائهشده است. در مقاله حاضر با بهرهگیری از روش فراترکیب، دستهبندی جامعی از مؤلفهها، دستاوردها و کارکردهای حکمرانی مشارکتی در نظام آموزش عالی انجامشده است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی هست و در پارادایم تفسیرگرایی باهدف اکتشاف مؤلفهها، کارکردها و دستاوردهای حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی انجامشده است. در پژوهش حاضر با جمعآوری اطلاعات از پایگاههای علمی معتبر و پالایش آن، 100 مقاله بهعنوان مقالات اصلی برای استخراج یافتهها انتخاب شدند. با تحلیل یافتهها این نتایج بهدستآمده که کارکردها و دستاوردها حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی را میتوان به شش دسته: 1- ارتقای هماهنگی، انسجام و یکپارچگی 2- تقویت ارتباطات، ایجاد اعتماد و افزایش مشارکت و تمرکززدایی در تصمیمگیری 3- افزایش کارایی و اثربخشی (از طریق همکاری)4- افزایش یادگیری و دسترسی آزادانه به اطلاعات در کمک به تسهیل پیادهسازی و اجرای خطمشیها 5- افزایش پاسخگویی و شفافیت بیشتر و کاهش اختلافات 6- افزایش تعهد و احساس مسئولیت طبقهبندی کرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1401/10/10