[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 3 صفحات 43-24 برگشت به فهرست نسخه ها
    تحلیل پراکندگی رشته‌ها و شرایط پذیرش پذیرفته‌شدگان دوره دکتری آموزش عالی در ایران
    سپیده بارانی1 ، ابراهیم صالحی عمران1 ، فرناز عین خواه 2
    1- دانشگاه فنی و حرفه ای
    2- دانشگاه مازندران ، einkhah@gmail.com
    چکیده:   (1132 مشاهده)
    دانشگاه‌های ایران از ابتدای تعریف دوره دکتری آموزش عالی، تعداد دانشجویانی با رشته‌های مختلف در مقاطع قبلی پذیرفته‌اند. هدف از این پژوهش، تحلیل وضع موجود رشته آموزش عالی در ایران از نظر تعداد پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌های مختلف و همچنین تحلیل پراکندگی رشته مقاطع قبلی پذیرفته‌شدگان آموزش عالی است. همچنین پیشنهادهایی به‌عنوان پیش‌شرط یا شرایط پذیرش در دوره دکتری آموزش عالی با توجه به تجربه‌های بین‌المللی ارائه می‌گردد. پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش تحلیل مضامین و انباشت نگاشتی از طریق سند کاوی و استفاده از طرح پژوهش غیرآزمایشی تدوین‌شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های سراسری دوره دکتری آموزش عالی از سال 90 تا 98 بودند. جهت پیشنهاد پیش‌شرط یا شرایط پذیرش در دوره دکتری آموزش عالی از روش پژوهش مطالعه تطبیقی استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش تعداد پذیرفته‌شدگان دوره دکتری آموزش عالی از سال 90 تا 94 روندی افزایشی داشته و از سال 95 روند افزایشی آن متوقف و تقریباً ثابت مانده است و از سال 97 همگام با روند کلی کاهش ظرفیت پذیرش دوره دکتری، کاهش‌یافته است. دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی (46% از کل پذیرفته‌شدگان) بیشترین و دانشگاه اصفهان کمترین سهم (2%) را در پذیرش دانشجوی دکتری این دوره داشته‌اند. گروه علوم تربیتی و دبیری و آموزش، زبان‌های خارجی، مهندسی، علوم پزشکی و مدیریت و علوم اقتصادی بیشترین و رشته‌های علوم اجتماعی، روانشناسی، هنر و معارف نیز کمترین سهم را در رشته مقاطع قبلی پذیرفته‌شدگان دارند. تعریف حوزه پژوهشی مرتبط با حوزه تخصصی مقاطع قبلی پذیرفته‌شدگان، 3 تا 5 سال تجربه فعالیت حرفه‌ای، پژوهشی، تدریس، ارزشیابی یا مدیریت در حوزه آموزش عالی، توصیه‌نامه از اعضای هیئت‌علمی و ... به‌عنوان شرایط و پیش‌نیازهای پذیرش در دوره دکتری پیشنهاد شدند.
    واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، پذیرفته‌شدگان، شرایط پذیرش، رشته‌ها
    متن کامل [PDF 689 kb]   (312 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1400/6/26 | پذیرش: 1400/7/1
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Barani S, Salehi Omran E, Einkhah F. Analysis of the dispersion of fields and admission conditions of those admitted to the doctoral program in higher education in Iran. ihej 2021; 13 (3) :24-43
    URL: http://ihej.ir/article-1-1760-fa.html

    بارانی سپیده، صالحی عمران ابراهیم، عین خواه فرناز. تحلیل پراکندگی رشته‌ها و شرایط پذیرش پذیرفته‌شدگان دوره دکتری آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :24-43

    URL: http://ihej.ir/article-1-1760-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645