Barani S, Salehi Omran E, Einkhah F. Analysis of the dispersion of fields and admission conditions of those admitted to the doctoral program in higher education in Iran. ihej 2021; 13 (3) :24-43
URL:
http://ihej.ir/article-1-1760-fa.html
بارانی سپیده، صالحی عمران ابراهیم، عین خواه فرناز. تحلیل پراکندگی رشتهها و شرایط پذیرش پذیرفتهشدگان دوره دکتری آموزش عالی در ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (3) :24-43
URL: http://ihej.ir/article-1-1760-fa.html
1- دانشگاه فنی و حرفه ای
2- دانشگاه مازندران ، einkhah@gmail.com
چکیده: (1766 مشاهده)
دانشگاههای ایران از ابتدای تعریف دوره دکتری آموزش عالی، تعداد دانشجویانی با رشتههای مختلف در مقاطع قبلی پذیرفتهاند. هدف از این پژوهش، تحلیل وضع موجود رشته آموزش عالی در ایران از نظر تعداد پذیرفتهشدگان در دانشگاههای مختلف و همچنین تحلیل پراکندگی رشته مقاطع قبلی پذیرفتهشدگان آموزش عالی است. همچنین پیشنهادهایی بهعنوان پیششرط یا شرایط پذیرش در دوره دکتری آموزش عالی با توجه به تجربههای بینالمللی ارائه میگردد. پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش تحلیل مضامین و انباشت نگاشتی از طریق سند کاوی و استفاده از طرح پژوهش غیرآزمایشی تدوینشده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پذیرفتهشدگان دانشگاههای سراسری دوره دکتری آموزش عالی از سال 90 تا 98 بودند. جهت پیشنهاد پیششرط یا شرایط پذیرش در دوره دکتری آموزش عالی از روش پژوهش مطالعه تطبیقی استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش تعداد پذیرفتهشدگان دوره دکتری آموزش عالی از سال 90 تا 94 روندی افزایشی داشته و از سال 95 روند افزایشی آن متوقف و تقریباً ثابت مانده است و از سال 97 همگام با روند کلی کاهش ظرفیت پذیرش دوره دکتری، کاهشیافته است. دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی (46% از کل پذیرفتهشدگان) بیشترین و دانشگاه اصفهان کمترین سهم (2%) را در پذیرش دانشجوی دکتری این دوره داشتهاند. گروه علوم تربیتی و دبیری و آموزش، زبانهای خارجی، مهندسی، علوم پزشکی و مدیریت و علوم اقتصادی بیشترین و رشتههای علوم اجتماعی، روانشناسی، هنر و معارف نیز کمترین سهم را در رشته مقاطع قبلی پذیرفتهشدگان دارند. تعریف حوزه پژوهشی مرتبط با حوزه تخصصی مقاطع قبلی پذیرفتهشدگان، 3 تا 5 سال تجربه فعالیت حرفهای، پژوهشی، تدریس، ارزشیابی یا مدیریت در حوزه آموزش عالی، توصیهنامه از اعضای هیئتعلمی و ... بهعنوان شرایط و پیشنیازهای پذیرش در دوره دکتری پیشنهاد شدند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/26 | پذیرش: 1400/7/1