دوره 13، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 30-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari F. International Student Mobility Program (ISMP) Analysis of International Students' Challenges in Iran. ihej 2021; 13 (2) :1-30
URL: http://ihej.ir/article-1-1651-fa.html
اصغری فیروزه. برنامه تحرک بین المللی دانشجو واکاوی چالش های دانشجویان بین المللی در ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (2) :1-30

URL: http://ihej.ir/article-1-1651-fa.html


موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، firoozeh.asghari@gmail.com
چکیده:   (3779 مشاهده)
بین‌المللی‌سازی آموزش عالی یکی از مهم‌ترین اتفاقات تأثیرگذار در دهه‌های اخیر بوده است فرایند جذب دانشجو به عنوان یکی از استراتژی‌های مؤثر در دستیابی به اهداف بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، در دهه‌های اخیر به رقابتی جدی میان کشورها تبدیل شده است. از این رو به میزان شناخت و آگاهی دانشگاه‌ها از تجارت دانشجویان، امکان استفاده از مزایا و فرصت‌های بین‌المللی‌سازی برای آنان افزایش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چالش‌های دانشجویان بین‌المللی به منظور کمک به ارتقای راه‌های مؤثر در زمینه جذب، نگهداشت به واکاوی تجربیات دانشجویان بین‌المللی در ایران پرداخته است. پژوهش با رویکردی کیفی به گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به جمع‌آوری تجربیات زیسته 28 نفر از دانشجویان بین‌المللی اقدام نموده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری در دسترس و جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌های پژوهش براساس تحلیل تم انجام شده است. یافته‌ها براساس چالش دانشجویان در سه مرحله پیش از تحصیل، حین تحصیل و پس از تحصیل تفکیک و تم‌های اصلی براساس کدگذاری حاصل از مفاهیم ذیل هر مرحله ارائه شده است. براساس نتایج پژوهش حاضر، چالش آکادمیک، سازگاری فرهنگی، موانع زبانی و چالش امنیت شغلی به عنوان تم‌های اصلی و تأثیرگذار در تحقق اهداف «برنامه تحرک بین‌المللی دانشجویان به داخل» نیازمند توجه بیشتر برنامه‌ریزان و مدیران دانشگاهی به منظور اصلاح و بهبوداست.
متن کامل [PDF 535 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1401/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.