[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 2 صفحات 30-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    برنامه تحرک بین المللی دانشجو واکاوی چالش های دانشجویان بین المللی در ایران
    فیروزه اصغری
    موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، firoozeh.asghari@gmail.com
    چکیده:   (2334 مشاهده)
    بین‌المللی‌سازی آموزش عالی یکی از مهم‌ترین اتفاقات تأثیرگذار در دهه‌های اخیر بوده است فرایند جذب دانشجو به عنوان یکی از استراتژی‌های مؤثر در دستیابی به اهداف بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، در دهه‌های اخیر به رقابتی جدی میان کشورها تبدیل شده است. از این رو به میزان شناخت و آگاهی دانشگاه‌ها از تجارت دانشجویان، امکان استفاده از مزایا و فرصت‌های بین‌المللی‌سازی برای آنان افزایش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چالش‌های دانشجویان بین‌المللی به منظور کمک به ارتقای راه‌های مؤثر در زمینه جذب، نگهداشت به واکاوی تجربیات دانشجویان بین‌المللی در ایران پرداخته است. پژوهش با رویکردی کیفی به گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به جمع‌آوری تجربیات زیسته 28 نفر از دانشجویان بین‌المللی اقدام نموده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری در دسترس و جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌های پژوهش براساس تحلیل تم انجام شده است. یافته‌ها براساس چالش دانشجویان در سه مرحله پیش از تحصیل، حین تحصیل و پس از تحصیل تفکیک و تم‌های اصلی براساس کدگذاری حاصل از مفاهیم ذیل هر مرحله ارائه شده است. براساس نتایج پژوهش حاضر، چالش آکادمیک، سازگاری فرهنگی، موانع زبانی و چالش امنیت شغلی به عنوان تم‌های اصلی و تأثیرگذار در تحقق اهداف «برنامه تحرک بین‌المللی دانشجویان به داخل» نیازمند توجه بیشتر برنامه‌ریزان و مدیران دانشگاهی به منظور اصلاح و بهبوداست.
    واژه‌های کلیدی: بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، تحرک آکادمیک، تحرک بین‌المللی دانشجو، دانشجوی بین‌المللی، دانشگاه ایرانی.
    متن کامل [PDF 535 kb]   (769 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1399/12/22 | پذیرش: 1401/1/15
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Asghari F. International Student Mobility Program (ISMP) Analysis of International Students' Challenges in Iran. ihej 2021; 13 (2) :1-30
    URL: http://ihej.ir/article-1-1651-fa.html

    اصغری فیروزه. برنامه تحرک بین المللی دانشجو واکاوی چالش های دانشجویان بین المللی در ایران. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (2) :1-30

    URL: http://ihej.ir/article-1-1651-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645