1- دانشگاه تهران ، anadery@ut.ac.ir 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه شهید بهشتی 4- دانشگاه هوایی شهید ستاری
چکیده: (3065 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، شناساییمؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آناست که با روش فراترکیبانجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهشهای منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندیهای شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای تدریس، توسعه توانمندیها و شایستگیهای پژوهشی، توسعه شایستگیهای ارتباطی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای رهبری، و توسعه توانمندیها و شایستگیهای مدیریتی و راهبریبود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد.
هدف پژوهش حاضر، شناساییمؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آناست که با روش فراترکیبانجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهشهای منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندیهای شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای تدریس، توسعه توانمندیها و شایستگیهای پژوهشی، توسعه شایستگیهای ارتباطی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای رهبری، و توسعه توانمندیها و شایستگیهای مدیریتی و راهبریبود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد.
nadery A, hamidizade M, mahjoob H. Identify the main components of human capital development of university faculty members based on a meta- synthesis approach. ihej 2021; 12 (4) :45-96 URL: http://ihej.ir/article-1-1602-fa.html
نادری ابوالقاسم، خشکاب شهربانو، حمیدی زاده محمدرضا، محجوب حسن. شناسایی مولفه های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با رویکرد فراترکیب. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (4) :45-96