دوره 12، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 96-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nadery A, hamidizade M, mahjoob H. Identify the main components of human capital development of university faculty members based on a meta- synthesis approach. ihej 2021; 12 (4) :45-96
URL: http://ihej.ir/article-1-1602-fa.html
نادری ابوالقاسم، خشکاب شهربانو، حمیدی زاده محمدرضا، محجوب حسن. شناسایی مولفه های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با رویکرد فراترکیب. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (4) :45-96

URL: http://ihej.ir/article-1-1602-fa.html


1- دانشگاه تهران ، anadery@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه شهید بهشتی
4- دانشگاه هوایی شهید ستاری
چکیده:   (3295 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن است که با روش فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی در سال‌های 1950 تا 2020 در سطح بین‌المللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهش­های منتخب شامل 88 مقاله‌، گزارش‌ علمی و رساله‌ دانشجویی منتخب از پایگاه‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی است که به روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شده‌اند. داده‌های موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیه‌وتحلیل و مقوله‌بندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفه‌های اصلی شامل توسعه توانمندی­های شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های تدریس، توسعه توانمندی­ها و
شایستگی­های پژوهشی، توسعه شایستگی­های ارتباطی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های رهبری، و توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های مدیریتی و راهبری بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفه‌های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروه‌بندی می‌تواند ابزاری مناسب برای برنامه‌ریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی باشد. 
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن است که با روش فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی در سال‌های 1950 تا 2020 در سطح بین‌المللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهش­های منتخب شامل 88 مقاله‌، گزارش‌ علمی و رساله‌ دانشجویی منتخب از پایگاه‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی است که به روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شده‌اند. داده‌های موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیه‌وتحلیل و مقوله‌بندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفه‌های اصلی شامل توسعه توانمندی­های شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های تدریس، توسعه توانمندی­ها و
شایستگی­های پژوهشی، توسعه شایستگی­های ارتباطی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های رهبری، و توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های مدیریتی و راهبری بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفه‌های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروه‌بندی می‌تواند ابزاری مناسب برای برنامه‌ریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت‌علمی باشد.

متن کامل [PDF 865 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/10 | پذیرش: 1400/6/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.