دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 144-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami M. Measuring Productivity Changes in Academic Units. ihej 2020; 12 (2) :113-144
URL: http://ihej.ir/article-1-1459-fa.html
کرمی محمدرضا. اندازه‌گیری تغییرات بهره‌وری واحدهای دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :113-144

URL: http://ihej.ir/article-1-1459-fa.html


دانشگاه تهران ، mo_karami68@ut.ac.ir
چکیده:   (3691 مشاهده)
در این پژوهش تغییرات بهره­وری دانشگاه­های صنعتی و جامع با استفاده از شاخص مالم­کوئیست مبتنی بر تحلیل پوششی داده­ها در دوره زمانی 93-1392 و 94-1393 اندازه­گیری شده است. متغیرهای ورودی شامل تعداد اعضای هیئت­علمی، تعداد دانشجویان ثبت­نامی جدیدالورود، تعداد کارکنان و مخارج کل؛ متغیرهای خروجی نیز شامل تعداد دانشجویان جاری، تعداد دانش­آموختگان، درآمد اختصاصی و تعداد مقالات همایشی می­شود. همچنین سه الگوی آموزش، پژوهش و کل (آموزش و پژوهش) در این پژوهش تخمین زده شده­اند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار Excel سازماندهی و به‌وسیله نرم­افزار DEAP2 مورد تحلیل قرارگرفته‌اند. میانگین (هندسی) تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی آموزش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهره­وری آموزشی دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است. عدم رشد بهره­وری آموزشی در دانشگاه­های صنعتی بیشتر ناشی از تغییرات کارایی فنی و در دانشگاه­های جامع نیز بیشتر ناشی از تغییرات فناوری بوده است. میانگین (هندسی) تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی پژوهش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهره­وری پژوهشی دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه کرده است. رشد بهره­وری پژوهشی دانشگاه­های صنعتی و جامع همانند اکثر مطالعات تجربی ناشی از پیشرفت­های فناوری بوده است. میانگین تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی آموزش و پژوهش (الگوی کل)، نشان می­دهد در دوره موردبررسی، بهره­وری (آموزشی و پژوهشی) دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است و این عدم رشد در دانشگاه­های صنعتی ناشی از کارایی فنی و در دانشگاه­های جامع نیز ناشی از تغییرات فناوری بوده است. در هر سه الگو (آموزش، پژوهش و کل) میزان تغییرات فناوری در دانشگاه­های صنعتی نسبت به دانشگاه­های جامع از وضعیت بهتری برخوردار است؛ که این امر نشان می­دهد دانشگاه­های صنعتی نسبت به دانشگاه­های جامع از فناوری و قابلیت­های آن در امر پژوهش بهتر استفاده می­کنند. در بین دانشگاه­های صنعتی به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاه­های صنعتی بیرجند، صنعتی کرمانشاه و صنعتی شیراز، بهترین عملکرد را داشته­اند و دانشگاه مهندسی فناوری­های نوین قوچان نیز در هر سه الگو، بدترین عملکرد را ثبت کرده است. در بین دانشگاه­های جامع نیز به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاه­های اهواز، محقق اردبیلی و شهید بهشتی، بهترین عملکرد و دانشگاه گلستان در الگوی آموزش و دانشگاه رازی در دو الگوی دیگر (پژوهش و کل) بدترین عملکرد را داشته­اند.
متن کامل [PDF 823 kb]   (930 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1400/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.