[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 113-144 برگشت به فهرست نسخه ها
اندازه‌گیری تغییرات بهره‌وری واحدهای دانشگاهی
محمدرضا کرمی*
دانشگاه تهران ، mo_karami68@ut.ac.ir
چکیده:   (159 مشاهده)
در این پژوهش تغییرات بهره­وری دانشگاه­های صنعتی و جامع با استفاده از شاخص مالم­کوئیست مبتنی بر تحلیل پوششی داده­ها در دوره زمانی 93-1392 و 94-1393 اندازه­گیری شده است. متغیرهای ورودی شامل تعداد اعضای هیئت­علمی، تعداد دانشجویان ثبت­نامی جدیدالورود، تعداد کارکنان و مخارج کل؛ متغیرهای خروجی نیز شامل تعداد دانشجویان جاری، تعداد دانش­آموختگان، درآمد اختصاصی و تعداد مقالات همایشی می­شود. همچنین سه الگوی آموزش، پژوهش و کل (آموزش و پژوهش) در این پژوهش تخمین زده شده­اند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار Excel سازماندهی و به‌وسیله نرم­افزار DEAP2 مورد تحلیل قرارگرفته‌اند. میانگین (هندسی) تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی آموزش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهره­وری آموزشی دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است. عدم رشد بهره­وری آموزشی در دانشگاه­های صنعتی بیشتر ناشی از تغییرات کارایی فنی و در دانشگاه­های جامع نیز بیشتر ناشی از تغییرات فناوری بوده است. میانگین (هندسی) تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی پژوهش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهره­وری پژوهشی دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه کرده است. رشد بهره­وری پژوهشی دانشگاه­های صنعتی و جامع همانند اکثر مطالعات تجربی ناشی از پیشرفت­های فناوری بوده است. میانگین تغییرات بهره­وری کل در دانشگاه­های صنعتی و جامع در الگوی آموزش و پژوهش (الگوی کل)، نشان می­دهد در دوره موردبررسی، بهره­وری (آموزشی و پژوهشی) دانشگاه­های صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است و این عدم رشد در دانشگاه­های صنعتی ناشی از کارایی فنی و در دانشگاه­های جامع نیز ناشی از تغییرات فناوری بوده است. در هر سه الگو (آموزش، پژوهش و کل) میزان تغییرات فناوری در دانشگاه­های صنعتی نسبت به دانشگاه­های جامع از وضعیت بهتری برخوردار است؛ که این امر نشان می­دهد دانشگاه­های صنعتی نسبت به دانشگاه­های جامع از فناوری و قابلیت­های آن در امر پژوهش بهتر استفاده می­کنند. در بین دانشگاه­های صنعتی به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاه­های صنعتی بیرجند، صنعتی کرمانشاه و صنعتی شیراز، بهترین عملکرد را داشته­اند و دانشگاه مهندسی فناوری­های نوین قوچان نیز در هر سه الگو، بدترین عملکرد را ثبت کرده است. در بین دانشگاه­های جامع نیز به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاه­های اهواز، محقق اردبیلی و شهید بهشتی، بهترین عملکرد و دانشگاه گلستان در الگوی آموزش و دانشگاه رازی در دو الگوی دیگر (پژوهش و کل) بدترین عملکرد را داشته­اند.
واژه‌های کلیدی: تغییرات بهره وری، شاخص مالم کوئیست، دانشگاه های صنعتی، دانشگاه های جامع
متن کامل [PDF 823 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami M. Measuring Productivity Changes in Academic Units. ihej. 2020; 12 (2) :113-144
URL: http://ihej.ir/article-1-1459-fa.html

کرمی محمدرضا. اندازه‌گیری تغییرات بهره‌وری واحدهای دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :113-144

URL: http://ihej.ir/article-1-1459-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299