Shahmohammadi A, Azizi N. Developing a Model for the Distance Education System as a Teaching Organization Based on Grounded Theory. ihej 2021; 13 (4) :86-112
URL:
http://ihej.ir/article-1-1417-fa.html
1- دانشگاه پیام نور ، anvar1354@pnu.ac.ir
2- دانشگاه کردستان
چکیده: (2099 مشاهده)
مسئله و هدف: امروزه به آموزش عالی بهعنوان عاملی مؤثر در تحقق برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نگریسته میشود. تغییرات، پیچیدگیها و پویاییهایی که در نظامهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در عصر حاضر به وجود آمده است، باعث شده تا سازمانها برای اداره خود به شیوهها و راهکارهایی جدیدی روی بیاورند. لذا هدف از انجام این پژوهش، تبیین دیدگاههای صاحبنظران درباره ابعاد مؤثر در مؤسسههای آموزش از دور بهعنوان سازمان یاد دهنده میباشد.
روش کار: از روش کیفی راهبرد نظریه مبنایی بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش 15 نفر از صاحبنظران آموزش از دور بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاک محور انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل و دادههای حاصل نیز با استفاده از شیوه کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. جهت تأمین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکتکننده در پژوهش استفاده گردید.
یافتهها: نتایج یافتهها حاکی از ابعاد و مؤلفههای اصلی مؤثر در کارکرد مؤسسههای آموزش از دور بهعنوان سازمان یاد دهنده در پنج مقوله محوری و 20 مقوله فرعی و 54 مؤلفه صورتبندی و بهصورت یک الگوی مفهومی ارائه شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد نبود سیاستگذاری، عدم ساختار مناسب سازمانی و چالشهای آموزشی، در کنار عوامل فنی، انسانی، فرهنگی و ارزشی، اقتصادی و اداری و مضافاً ویژگیهای فردی مدیر، حمایت و پشتیبانی و سیستم ارزیابی پدیده مرکزی را بهعنوان سازمان یاد دهنده تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس برای بهبود کارکرد و نقش مؤلفه سازمان یاد دهنده در نظام آموزش از دور پیشنهاد میشود به عناصر و ابعاد این مدل مفهومی در فرایند کیفیتبخشی در این زیر نظام آموزش عالی عنایت شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1401/7/10