1- دانشگاه پیام نور ، anvar1354@pnu.ac.ir 2- دانشگاه کردستان
چکیده: (1181 مشاهده)
مسئله و هدف: امروزه به آموزش عالی بهعنوان عاملی مؤثر در تحقق برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نگریسته میشود. تغییرات،پیچیدگیهاوپویاییهاییکهدرنظامهای اقتصادی، سیاسیواجتماعیدرعصرحاضربهوجودآمده است،باعثشدهتاسازمانها برای اداره خود به شیوههاوراهکارهاییجدیدی روی بیاورند. لذا هدفازانجاماینپژوهش، تبیین دیدگاههای صاحبنظران درباره ابعاد مؤثر در مؤسسههای آموزش از دور بهعنوان سازمان یاد دهنده میباشد. روش کار: از روش کیفی راهبرد نظریه مبنایی بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش 15 نفر از صاحبنظران آموزش از دور بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاک محور انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل و دادههای حاصل نیز با استفاده از شیوه کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. جهت تأمین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکتکننده در پژوهش استفاده گردید. یافتهها: نتایج یافتهها حاکی از ابعاد و مؤلفههای اصلی مؤثر در کارکرد مؤسسههای آموزش از دور بهعنوان سازمان یاد دهنده در پنج مقوله محوری و 20 مقوله فرعی و 54 مؤلفه صورتبندی و بهصورت یک الگوی مفهومی ارائه شد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد نبود سیاستگذاری، عدم ساختار مناسب سازمانی و چالشهای آموزشی، در کنار عوامل فنی، انسانی، فرهنگی و ارزشی، اقتصادی و اداری و مضافاً ویژگیهای فردی مدیر، حمایت و پشتیبانی و سیستم ارزیابی پدیده مرکزی را بهعنوان سازمان یاد دهنده تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس برای بهبود کارکرد و نقش مؤلفه سازمان یاد دهنده در نظام آموزش از دور پیشنهاد میشود به عناصر و ابعاد این مدل مفهومی در فرایند کیفیتبخشی در این زیر نظام آموزش عالی عنایت شود.
Shahmohammadi A, Azizi N. Developing a Model for the Distance Education System as a Teaching Organization Based on Grounded Theory. ihej 2021; 13 (4) :86-112 URL: http://ihej.ir/article-1-1417-fa.html
شاهمحمدی انور، عزیزی نعمت الله. تدوین الگویی برای نظام آموزش از دور بهعنوان سازمان یاد دهنده. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (4) :86-112