دوره 10، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 136-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Comparative Study of Multilingual Higher Education in Selected Countries and Some Lessons for Iran. ihej 2018; 10 (2) :111-136
URL: http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html
نصیری فیروز علی رضا، ذاکرصالحی غلامرضا، مشکوه مریم. مطالعه تطبیقی آموزش عالی چند زبانه در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (2) :111-136

URL: http://ihej.ir/article-1-1208-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
3- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (5720 مشاهده)
دو مورد از چالش­های دانشگاه‌ها در قرن بیست و یکم، بین­المللی شدن و سیاست انتخاب زبان درراه توسعه ارتباطات علمی بین­المللی است. آموزش چندزبانه با استفاده از زبان بومی، ملی و بین­المللی پاسخی برای این مشکل است. این پژوهش باهدف بررسی آموزش چندزبانه در کشورهای افریقای جنوبی، ایالات‌متحده، بلژیک، مالزی و استرالیا انجام شد. برای دستیابی به این هدف، مفهوم و برداشت از آموزش چندزبانه، سیاست­های کلان، وضعیت زبان‌شناختی، برنامه­های آموزش چندزبانه، مشکلات کاربردی، فناوری­های آموزشی، راه‌حل‌ها و پیامدهای عملی آموزش چندزبانه در این کشورها موردبررسی قرار گرفت. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی است. انتخاب کشورها بر اساس نمونه­گیری هدفمند و باهدف دستیابی به بیشترین اطلاعات صورت گرفت. نتایج نشان داد، با استفاده از آموزش چندزبانه صلاحیت­های کلیدی یادگیری مادام‌العمر و اهداف بین­المللی شدن قابل‌دسترسی است. در این کشورها برنامه­های آموزش چندزبانه در جهت حفظ زبان بومی، ملی و بین­المللی پیش می­رود. مشکلات دسترسی به مدرس باکیفیت، منابع مالی و مواد درسی مناسب از طریق مشارکت گروه‌ها حل می­شود و از فناوری­های چندمنظوره، شبکه­های اجتماعی، کامپیوتر و اینترنت در آموزش چندزبانه استفاده می­شود. راه‌حل‌ها برای حذف موانع نگرشی، قانونی و ساختاری ارائه می­شود. نتایج این تحقیق برای ایجاد دانش لازم در مدیران، اجرای آموزش چندزبانه در دانشگاه‌ها و استفاده از تجارب ارائه‌شده درزمینهٔ آموزش چندزبانه توصیه می­شود. پژوهشگران می­توانند به بررسی دقیق و جزئی­تر آموزش چندزبانه از طریق پژوهش­های کاربردی و  فرصت­های مطالعاتی مبادرت ورزند.
 
متن کامل [PDF 823 kb]   (2629 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/13 | پذیرش: 1397/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.