دوره 10، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 165-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirsanjari A, Arasteh H, Abbasian H, Navehebrahim A. Current Status of Tehran’s Public Universities Based on Factors Affecting the Development of a Sustainable University. ihej 2018; 10 (3) :139-165
URL: http://ihej.ir/article-1-1151-fa.html
میرسنجری آویشن، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین، نوه ابراهیم عبدالرحیم. وضعیت موجود دانشگاه های دولتی شهر تهران بر اساس مؤلفه های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :139-165

URL: http://ihej.ir/article-1-1151-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، mirsanjari.a@gmail.com
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (5443 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود دانشگاه­های دولتی شهر تهران بر اساس مؤلفه­ های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق، توسعه­ ای و کاربردی است. در بخش کیفی، ابتدا از طریق مصاحبه ­های نیمه ساختاریافته با متخصصان دانشگاهی که به روش ارجاع زنجیره­ای انتخاب‌شده بودند، مؤلفه­ های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار شناسایی و دسته­ بندی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های جامع شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی نسبی، تعداد 811 نفر به‌عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین روایی و پایایی ابزار جمع­ آوری اطلاعات (پرسشنامه محقق ساخته) با استفاده از نرم ­افزار PLS، شاخص میانگین واریانس استخراج‌شده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. همچنین به‌منظور تأیید برازش مدل ساختاری،معیار ضریب تعیین و معیار استون گیسر مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرم افزار SPSS، جهت محاسبه شاخص­های توصیفی و آزمون t تک نمونه­ای استفاده شد. درنهایت، مدل طراحی‌شده دارای سه بُعد اصلی (آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی) بر پایه چهار عامل (وظایف، فناوری، نیروی انسانی و ساختار) بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت موجود نمونه موردمطالعه در سطح (0.1 p) در قسمت­های پژوهش-وظایف (5/53=t، 0/00=p)، پژوهش-فناوری (3/76t=، 0/00p=)، پژوهش-نیروی انسانی (8/93t=، 0/00=p) و خدمات اجتماعی-فناوری (3/99t=، p=0/00) به‌صورت معنی­دار بالاتر از سطح متوسط قرارگرفته است.
متن کامل [PDF 995 kb]   (1316 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/17 | پذیرش: 1398/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.