1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، mirsanjari.a@gmail.com 2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
چکیده: (4491 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مؤلفه های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق، توسعه ای و کاربردی است. در بخش کیفی، ابتدا از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با متخصصان دانشگاهی که به روش ارجاع زنجیرهای انتخابشده بودند، مؤلفه های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاههای جامع شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبی، تعداد 811 نفر بهعنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات (پرسشنامه محقق ساخته) با استفاده از نرم افزار PLS، شاخص میانگین واریانس استخراجشده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. همچنین بهمنظور تأیید برازش مدل ساختاری،معیار ضریب تعیین و معیار استون گیسر مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرم افزار SPSS، جهت محاسبه شاخصهای توصیفی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. درنهایت، مدل طراحیشده دارای سه بُعد اصلی (آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی) بر پایه چهار عامل (وظایف، فناوری، نیروی انسانی و ساختار) بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت موجود نمونه موردمطالعه در سطح (0.1≤p) در قسمتهای پژوهش-وظایف (5/53=t، 0/00=p)، پژوهش-فناوری (3/76t=، 0/00p=)، پژوهش-نیروی انسانی (8/93t=، 0/00=p) و خدمات اجتماعی-فناوری (3/99t=، p=0/00) بهصورت معنیدار بالاتر از سطح متوسط قرارگرفته است.
Mirsanjari A, Arasteh H, Abbasian H, Navehebrahim A. Current Status of Tehran’s Public Universities Based on Factors Affecting the Development of a Sustainable University. ihej 2018; 10 (3) :139-165 URL: http://ihej.ir/article-1-1151-fa.html
میرسنجری آویشن، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین، نوه ابراهیم عبدالرحیم. وضعیت موجود دانشگاه های دولتی شهر تهران بر اساس مؤلفه های تأثیرگذار بر توسعه دانشگاهی پایدار. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :139-165